Fredag den 21 november: Julmarknad
En av årets mest exklusiva julmässor äger rum på Kobergs Slott. Mässan är fylld med gräddan av svenska hantverkare. I den välfyllda matboden finns alla läckerheter. Kaffe med julkakor vid framkomsten.
Bussen startade från COOP's parkering kl 9.30 med 35 medlemmar mot Kobergs Slott, som ligger cirka 1,5 timmars resa från Kungsbacka.

Vid framkomsten fikade vi i manegen, kaffe med lussekatt och pepparkaka. Sedan började en rundvandring, där vi hade möjlighet att provsmaka julens olika tillbehör och beundra konsthantverk, som för det mesta gick i julens tecken. Att besöka en julmarknad hör till traditionerna inför julen för de flesta, vilket märktes på antalet besökare och trängseln inne i magasinet.
Barbro är påpasslig med kameran och tog några bilder på byggnaderna och några andra kända ansikten!
En mycket trevlig resa, där sorl och skratt i bussen även hemåt, ger ett tydkigt tecken på uppskattning!

Bilder: Barbro, Britt och Göran

Tisdag den 21 oktober: En speciell utflykt
Aktiva Seniorer gör flera bussutflykter inom närområdet i höst. I veckan var målet Göteborg och ett besök på Länsresidentet. Men vi startade med lunch på anrika och välkända restaurang Kometen, en av Leif Mannerströms krogar.
Att han värnar om att man skall kunna få äta god och vällagad husmanskost kan vi intyga och vi blev mycket trevligt välkomnade av personalen och maten blev en av höjdpunkterna på resan. Inte en smula kvar på tallrikarna trots att portionerna inte var direkt små!
Vi hann med en liten promenad på Avenyn innan vi åkte till residentet för att guidas runt av landshövdingens fru, Ann-Christine Bäckström.
Hon berättade på ett mycket personligt och charigt sätt om sin egen bakgrund och hur det sig att hon och maken Lars hamnade i detta vackra palats, som byggdes 1649 ~ 1651 av fältmarskalken Lennart Torstensson och hans hustru Beata de la Gardie. Huset är Göteborgs äldsta boningshus och enda stadspalatset utanför Stockholm.
Vi vandrade genom rum inredda med typiska möbler från 1600-talet och fram till 2000-talet. Redan i första rummet, det så kallade Audiensrummet, berättade Ann-Christine om det målade taket, möblerna, speglarna och en utsökt vävd tapet.
Huset har haft många namn som "Torstensonska palatset", "Ullstugan" då en tidigare fru i huset, Emma Jackobsson", startade ett textilföretag, det som sedan blev det ryktbara "Bohus Stickning".
Redan tidigt fick det namnet "Kungshuset", syftande på att Karl X Gustav ofta besökte och även bodde där en längre tid. Han dog också i huset i februari 1660. Karl XI som för kronans räkning köpte huset av en av Torstensson. Karl XII förberedde ett av sina fälttåg mot Norge här, Gustav III som under sitt danska krig misstänkte en landshövding för att vilja överlämna Göteborg till fiende. Det kändes märkligt att vandra i salar där människor levat och bott för så många hundra år sedan.
I dag är det medlemmar ur vårt eget kungahus som använder palatset som bostad vid sina besök på västkusten.
Vi undfägnades med gott kaffe och hembakad äpplekaka innan vi med varma applåder och en blomma tackade för det roligaste och intressantaste besök vi hitintills gjort i Göteborg
Ing-Marie Noréen

• 25 stycken Aktiva Seniorer var i Göteborg idag. Vi startade med en härlig lunch på Kometen. De flesta valde strömming och potatismos!!
    Därefter tog bussen oss till Länsresidenset. En fantastisk guidning av landshövdingsfrun Ann-Christine Bäckström, med ett avbrott för kaffe.
    Vilka skatter vi såg i form av möbler, takmålningar, konstföremål och tavlor. Från tidigt 1600-tal till nutid. Allt smakfullt presenterat i olika rum. Bilderna talar sitt tydliga språk.
    Text och bilder: Barbro Holmgren

2014-10-08 ~ 13 Resa till Madrid med konstgruppen.
Refererat av Ingela Sydbratt.

Onsdag 8/10:
Flyg från Landvetter med mellanlandning i Bryssel. Taxi från flygplasen i Madrid till Hotel Husa Princessa. Efter incheckning,som tog ovanligt lång tid beroende på oklarheter om vår  betalning hos personalen, tog vi oss till närmaste restaurang i närheten. Till Compostela återvände vi flera gånger.

Torsdag 9/10:
Dags för Museo del Prado! Museet har en av världens  största samlingar  spansk konst från 1100 till 1800-talet. Vi såg många av Velazquez och Goyas tavlor.  Ett av de mest kända verken på museet är Las Meninas  av Velazquez och framför den var det hela tiden mycket folk. Vi beundrade bl a De tre gracerna av Rubens, men blev lite chockade över hans många våldtäktsmålningar. Barockvåldet var tydligen en trend på 1600-talet. En synnerligen motbjudande tavla var Goyas ”Kronos äter upp ett av sina barn” (1820-1823). Våld har uppenbarligen fascinerat konstnärer i alla tider. Förutom spanskt måleri fanns det flamländskt och holländskt, italienskt, tyskt och franskt måleri. ”Davids seger över Goliat” av min gamla favorit Caravaggio såg vi också. Vi stannade på museet till strax före kl 18, då en lång kö av folk i alla åldrar väntade på att komma in, eftersom det var gratis inträde efter kl 18. Det blev middag på samma ställe även ikväll, dvs Compostela. Vi orkade inte ta oss längre än tvärs över gatan.

Fredag 10/10:
Nu väntade Museo Reina Sofia på vårt besök och det började inte så bra, för vi kom ifrån varandra redan från början. Vi åkte alltid i två taxibilar och här släpptes vi av vid helt olika ingångar. Vi lyckades inte nå varandra med mobilerna, för de fungerade dåligt. Hur som helst så fick vi se målningar av Pablo Picasso och Salvador Dali och den mest kända målningen på hela museet – Guernica – från spanska inbördeskriget. Den gjorde ett oförglömligt och gripande intryck på oss. Tavlan beställdes av den spanska republikanska regeringen 1937 till världsutställningen i Paris.Några av oss fortsatte med taxi till Plaza Mayor, där vi beställde sangría på en uteservering och njöt av att titta på folklivet.
Plötsligt dök resten av gruppen upp. De hade åkt på sightseeing och hade nu också hamnat på Plaza Mayor. En mycket sen middag intogs på restaurangen längst upp på varuhuset El Corte Ingles.

Lördag 11/10:
Tredje museibesöket blev på Museo Thyssen-Bornemisza, som vi blev väldigt förtjusta i. Där var lätt att hitta och till min glädje var det fritt fram att fotografera. Den privata konstsamlingen såldes 1993 till spanska staten till ett mycket lågt pris. Några av höjdpunkterna på museet var Picassos ”Harlekin med spegel”, Rubens ”Venus gör toalett”, Rembrandts självporträtt, Dalis ”Dream caused by the flight of a Bee….” , Richard Lindners ”Moon over Alabama”, Hoppers ”Hotellrum”, många ryska intressanta konstnärer och sist men inte minst det underbara porträttet av Giovanna Tornabuoni av Domenico Ghirlandaio, som levde 1449-1494. Några av oss tog en sightseeingbuss senare på eftermiddagen och fick uppleva en mycket intressant rundtur på över två timmar med en fantastiskt duktig guide, som talade en alldeles utmärkt engelska. Vi var mycket nöjda efter att ha rest runt i stadens alla väderstreck. Vi beundrade bl a det  eleganta bostadsområdet Salamanca, där förr många rika familjer bodde i sina palatsliknande hus. Här låg de eleganta märkesbutikerna.
På kvällen åt vi tapas på Compostela.

Söndag 12/10:
Spaniens nationaldag. Vi avstod från att se paraden och titta på kungligheterna och begav oss till Parque del Retiro intill promenadstråket Paseo del Prado. Det regnade lite först när vi kom, men sedan tittade solen fram. Det blev riktigt skönt, så vi kunde äta en lätt lunch utomhus. Parken på 118 hektar var underbar med många vackra fontäner, båtsjön med det pampiga monumentet över Alfonso XII, kristallpalatset och vackra planteringar och träd i mängder. En riktig oas. Det märktes att den är populär, för folk i alla åldrar strömmade till efter firandet var slut. Några i gruppen blev trötta i benen och återvände till hotellet, medan vi andra fortsatte en stund till i parken. Vi hittade fontänen med den fallna ängeln och sedan traskade vi ut genom parken för att bese slottet, som var stängt för allmänheten denna dag. Stort och pampigt var det kunde vi konstatera, men ett plank hade placerats så att vi tyvärr inte kunde njuta av utsikten. Vi fortsatte vårt strövtåg och passerade Plaza de Oriente, Plaza de España, gick in i den imponerande katedralen och beslöt oss sedan för att det var på tiden att få något att äta. Hittade en trevlig restaurang där vi åt gott.

Måndag 13/10:
Dags för avfärd med flygavgång 12.35. Hemma på kvällen. Slut på en mycket givande och trevlig resa. Om du klickar på bilderna i detta referatet, så blir bilderna större!

2014-09-15 ~ 19: Ett referat av Ing-Marie från Islandsresan.
En resa till Vulkanernas och Sagornas ö!

Ett 60-tal Aktiva Seniorer från Kungsbacka och Halmstad har gjort en fem dagar lång resa till Island. För de flesta var det första gången men några gjorde resan på nytt.
Med buss till Kastrup och därifrån ca tre timmars flyg till Reykjavik tillsammans med tidsomställning gjorde att vi redan på eftermiddagen kunde njuta av det 35-37 gradiga mineralrika vattnet i den omtalade Blå lagunen. En skön start på resan som avslutades med en god middag på hotell Natura där vi tillbringade samtliga nätter. Spännande utflykter varje dag, t ex till Halldor Laxness museet och Álafoss ullspinneris fabriksbutik där det handlades ullvaror.
Vi gjorde en stadsrundtur med besök i Hallgrimskyrkan, Pärlan och operahuset Harpan. En dag for vi till Reykholt med Snorris varma källa som är den äldsta kända i Island. Vi såg lavavattenfall och stannade i en by som varit utsatt för jordbävning 2008.
En del modiga steg in i simulatorn och blev rejält omskakade när ”jordbävningen” startade. Det var desto lugnare på utfärden till det som man brukar kalla ”Gyllene cirkeln” och omfattar sevärdheterna Tingvalla, Geysir och Gullfoss.
Vår researrangör tillika vår guide under hela resan var Christer Kullberg som har mångårig erfarenhet av Island och islänningarna. Han berättade till sist om ”det dolda folket” och pekade ut stenarna där de bor! Om man tror på sagorna eller inte är naturligtvis upp till var och en.
Men att resan var en fullträff och alldeles särskilt ledaren, det höll var alla överens om!
Barbro Holmgren har bidragit med bilder från resan. Jag kan rekommendera att du lugnt tittar på bilderna och kommer ihåg eller ser vad du kanske har möjlighet att få uppleva vid något senare tillfälle.
Tänk på att klicka på biderna, så kan du få större bild! Jag har inte lagt till texter till bilderna, men det är kanske roligare att bilderna får tala för sig själv!
Tack Barbro!

Tisdag den 6 maj: Peter Korns trädgård i Eskilsby.
Vädret var inte riktgt på vår sida, men med ordentliga regnkläder och ett och annat paraply lyssnade vi till Peter Korn och hans sätt att "odla på växternas villkor". Massor av växter från världens alla hörn, förutom lite mer vanliga växter, som man kunde köpa med sig till egen täppa. Besöket avslutades och vi åkte genom vackra omgivningar, bland annat runt Rådasjön och tog oss till Gunnebo slott, där vi avnjöt en delikat lunch innan vi återvände hem.
Vid pennan: Ing-Marie

2014-04-16: Överraskningsresa
Förväntansfulla möttes vi på  COOP's parkering för dagens utflykt. Resan tog sin början och Ing-Marie hälsade alla välkomna till dagens resa och informerade oss under vägen. Den första svängen gick in förbi den nya skolan i Kolla och sedan förbi Klovsten för att ta sikte norrut på motorvägen.
Vår "lite illmariga" ordförande berättade om platser vi passerade, som dock inte var något mål för resan. Spänningen ökade, det tisslades och gissades om resans mål tills Ing-Marie "tog bladet från munnen" och informerade om vad som skulle ske under dagen.
Under färden in mot  resans mål, lyssnade vi på Åke Rannström, som framförde visan om Göteborgs statyer.
Vårt första stopp var vid Göteborgsoperan, där vi skulle sträcka på benen och invänta en guide för vår resa. Målet var att åka runt i stora delar av Göteborg och se olika sevärdheter, som många av oss glömt och andra kanske inte hunnit se. Vi följde Göta älvs strand västerut förbi fiskhamnen, Stenas terminaler och hamnade vid Klippan, där Ing-Marie bjöd på bussfika med smörgås och kaffe. Det fanns tillfälle att besöka "kisseri" innan vi fortsatte resan mot Masthuggskyrkan. Där fick vi en fantastisk bild "från ovan", med utsikt mot hamninloppet och stora delar av Hisingen.
Inne i kyrkan berättade guiden om kyrkans tillkomst och läget, med en specifik bakgrund. Det var en mäktig syn även från insidan.
Därefter åkte vi ner mot Linnéplatsen och följde Linnégatan till Järntorget. Ett besök hos Poseidon på Götaplatsen, en tur över Älvsborgsbron och sedan styrdes kosan mot Jungman Jansson där vi åt lunch.
En gemytlig lunch med utsikt över vatten och god mat, vad mer kan man begära efter en mycket trevligt arrangerad utflykt! Jo, det fanns en bit till, Gunilla Larsson engagerade alla med sången "Han skulle gå ut....!
Vår guide, Birgitta, informerade under hela resan om alla sevärdheter vi passerade, på ett bra sätt blandat med lite "inside information"!
Chauffören Bertil lotsade oss runt med skicklighet, som vi blivit vana vid efter flera olika resor.