Besök på Chalmers Tekniska Högskola den 30 november 2015!
En utflykt som många förväntansfulla Aktiva Seniorer har sett fram emot, gick från COOP´s parkering på utsatt tid. Under rubriken "Fysikaliska leksaker och experiment, som hjälper dig förstå världen omkring dig!" blev vi guidade av professor Per-Olof Nilsson och hans assistent Kjell.  Normalt har många en förutfattad mening om olika titlar, men i detta fallet träffade vi 2 representanter med glimten i ögat och bägge fötterna på golvet! Vi fick uppleva fantastiska experiment och förevisningar, som i mångt och mycket gav förklaringar till de fenomen som finns omkring oss. Under 2 timmar fick vi uppleva saker, som få av oss hade en aning om. Se bilder här nedanför.
Därefter gick färden till Långedrags Värdshus, där vi åt dagens laxlunch med salladsbuffé.
Bilder: Barbro H och Britt
Text: Göran

Julmarknad på Gunnebo Slott fredagen den 27 november 2015!
Dagens resa till Gunnebo Slott inbegrep ett stopp på Råda Säteri för att äta julfrukost, med julgröt, sill, skinka, Jansson, ja allt som hör julen till. En försmak inför julen, god och mycket mat gjorde susen och vi fortsatte färden mot Gunnebo Slott.
Vi kom fram till Gunnebo Slott i lagom tid för deras öppnande av Julmarknaden och hann se en del utomhus.
Då var det någon som öppnade kranen från himlen och regnet stod som "spön i backen"! Det finns ett talesätt "Ta med dig paraply, då regnar det inte!". Det gav oss tillfälle att diskutera med olika hantverkare och få inblick i olika sätt att skapa sina alster, vilket var givande.
Vi åkte hemåt och var hemma i god tid, för att i lugn och ro kunna utvärdera en trevlig utflykt!
Bilderna här nedan ger en inblick av dagens utflykt!
Bilder: Barbro och Göran

Utflykt till Lousiana den 27:e oktober 2015
Vi var ett tiotal aktiva seniorer som en vacker och litet kylig höstmorgon i slutet av oktober klev på bussen från Rolfs för att åka till Lousiana. Första stoppet var redan vid motell Erikslund vid Ängelholm. Där serverades – enligt programmet – danska smörrebröd och förmiddagskaffe. De så kallade smörrebröden hade inte så stor släktskap med sina danska förebilder och den stenhårda  stekta spättan på det ena hade sett bättre dagar! Om något skall anmärkas på upplägget från Rolfs så var det denna den enda måltiden vid tiotiden på fm. En lunch/lättare måltid mer i samband med museebesöket hade uppskattats!
Nåväl slut med gnäll för den pågående separatutställningen med verk av den japanska konstnärinnan Yayo Kusama var verkligen sevärd. Född i Japan tillbringade Yayo Kusama flera år i USA men är idag tillbaka i Japan. Hon tillhör de konstnärer som blivit världsberömd redan under sin levnad och har ställts ut tillsammans med Andy Warhol och anda storheter. 2008 såldes ett av hennes verk på Christie´s för 5,1 miljoner dollar
Kusama kallas ”The Dot Queen” och många av hennes verk bestod av installationer med prickiga motiv. Ett annat favoritmotiv är fallosar varav det fanns flera mer eller mindre skulpturala installationer. En del kunde snarare tas för små tygkorvar! Därtill fanns också många tavlor med nonfigurativa motiv. Utställningen lämnade nog ingen av oss resenärer helt oberörd och en vacker höstdag är det ju även en upplevelse i sig att besök Lousiana och blicka utöver Sundet.
Birgitta Olofsson, text och bilder.

Resa till Ryttmästarbostället i Skövde torsdagen den 17 september 2015!
Bussen skulle lämna Kungsbacka klockan 8.00, men av olika orsaker blev det en halvtimme senare som färden mot Skövde startade. Vår första anhalt var Conditori Nordpolen i Vara, där vi fick kaffe och smörgås.
Du kanske undrar varifrån Nordpolen härstammar!? Enligt andra bilden här nedan finns första förklaringen och det gäller en överraskande ballonglandning i Vara år 1894.
Vår snabbtänkande Barbro H tog kameran och förevigade följande information:
NORDPOLEN......
.....var en utmaning för polarexpeditionernas mod och tekniska utveckling. När Salomon August Andrée, Nils Strindberg och Knut Fraenkel planerade sin ballongfärd över Arktis möttes projektet av stor entusiasm från både politiker och framstående vetenskapsmän.
Expeditionen, där den nytillverkade ballongen Örnen, var den givna medelpunkten kostnadsberäknades till 130 000 kronor - i dagens penningvärde sju miljoner kronor. Vetenskapsakademin godkände budgeten och med ekonomiskt stöd från annat kung Oscar II och Alfred Nobel var arbetet snart igång.
Utrustningen fraktades till Spetsbergen, men den planerade uppstigningen sommaren 1896 fick ställas in, eftersom vindarna runt Danskön där expeditionen hade sin bas aldrig blev tillräckligt gynnsamma.
Året därpå återvände Andrée med sitt manskap. Meterologen Nils Ekholm valde att hoppa av sedan han blivit tveksam till ballongens konstruktion och täthet. Knut Fraenkel utsågs till hans efterträdare.
Den 11 juli 1897 blåste vindarna från sydväst och strax före klockan 14 lyfte expeditionen. Men problemen började omedelbart. Släplinorna drog ned ballongen och korgen doppade i vattnet. Linorna fick skruvas ur, samtidigt som mer än 200 kg sandslängdes överbord och ballongen var nu i det närmaste omöjlig att styra.
I sin dagbok skriver Andrée: "Det är ej så lite underligt att sväfva här öfver Polarhafvet. Skall man anse oss galna eller följa vårt exempel?"
Örnen flög i nära tre dygn innan den landade för gott, 480 km från Danskön. Andrée och hans kamrater sågs aldrig mer i livet. I Andrées dagbok och Nils Strindbergs mer personliga anteckningar till sin fästmö, kan man följa expeditionens kamp för att med kälkar och en ihopmonterad båt ta sig vidare över polarisen. Maten ransoneras, kläderna är ständigt fuktiga och påfrestningarna på både fysik och psyke stegras.
I september beslutade de sig för att övervintra på isen. De slog läger på ett isflak och följde med strömmarna mot Vitön. Isflaket pressades sönder och medlemmarna fick flytta över all utrustning till ön.
Andrée skriver: "Ingen har förlorat modet. Med sådana kamrater bör man kunna reda sig under snart sagdt hvilka omständigheter som heldst."
Men sannoloikt dröjde det inte många dagar innan de tre männen dukade under inom några dagar efter att de kommit iland på ön. De sista sidorna i Andrées dagbok från början av oktober är osammmanhängande och trasiga.
Först 1930, 33 år efter försvinnandet, hittar en norsk jakt- och vetenskapsexpedition kvarlevorna efter de svenska polarfararna. Den 5 oktober samma år anländer stoftet av de tre expeditionsmedlemmarna till Stockholm. Andrée, Fraenkel och Strindberg placeras i en gemensam grav på Norra begravningsplatsen i Solna. .............  Detta kanske var nytt för dig med!?
Vi kom till Ryttmästarbostället strax innan klockan 12 och mottogs av Kavallerimajor Bernhard Englund, som informerade om bakgrunderna och förutsättningarna för att skapa sin museeliknande anläggning. Därefter öppnades dörrarna till matsalen och vi inmundigade en gammaldags buffé.
Bernhards  berättarkonst gav många skratt och leenden, vi fick oförglömliga stunder! En väl genomförd visning av intressanta föremål, deras härkomst och användning. Det ingick även ett antal överraskningar!
Det går inte att referera hela besöket, men de som inte kunde följa med har gått miste om mycket!
Bernhard vann pris som årets samlare 2014, i konkurrens med bland annat Lasse Åberg. Hemresan gick via Conditori Nordpolen, för en fikapaus, och vi kom till hemorten klockan 19.00.
En mycket trevlig och givande utflykt!

Bilder: Barbro H, Britt och Göran

Skagenresa den 18 till 20 augusti 2015
Vi inväntade bussen från Halmstad, lastade in våra bagage cirka 7.30 och färden fortsatte mot Stena-terminalen i Göteborg. Det märktes att förväntan bland deltagarna var stor och Aktiva Seniorer har lätt att prata med varandra och "vi-känslan" infann sig ganska omgående.
Överresan gick utan större besvär och vi kom till Fredrikshamn cirka 12.30. Christer informerade oss under bussresan till Skagen om allehanda nyttigheter. Färden gick till Oddecentret, där vi bekantade oss med konst i flera olika varianter och fick se en film som visade "sandflykten", det vill säga hur sanden förflyttat sig under flera tusentals år. Efter en paus med kaffe fortsatte vi till Gammelskagen, där man kunde titta på alla stenar som drivits upp på stranden. Vattnet har gröpt ur stenarna under många år och några av oss fick tag i exempel på genomborrade stenar. Naturen har stora krafter, som här att oavbrutet gnaga på stenar!
Efter incheckning på Skagen Motell fräschade vi till oss lite grann, för att åka till Restaurang Folden för att äta middag. På väg "hemåt" åkte vi vägen om hamnen och tittade på havet. Efter en vandring vid havet bjöds vi på bussfika och åkte tillbaka till login!
Andra dagens besök började vi på Skagens Museum, där personal släppte in oss före sin normala öppningstid. Här fick vi en inblick i de olika tankar som konstnärerna kan lägga in i sina verk och hur vi som betraktare "får se glimtarna" ur vissa blickar! Tyvärr blev det enbart en bild på vårt intåg till museet.
Nästa anhalt var Anchers Hus, där vår guide berättade och beskrev med inlevelse hur man bodde och de olika utbyggnader man fick göra, för att visa sina alster. Ett väl upplagt  besök, som det finns anledning att besöka igen! Vi passade på att titta till "Minnesstenen" innan vi fortsatte till f.d Svenska Sjömanskyrkan.

Vi hälsades välkomna och bjöds på kaffe med tilltugg, några passade på att vinna på lotteri innan vi gick upp till kyrksalen. Vi luftade våra lungor och fick därefter information om organisationen inom kyrkan och hur det står till med verksamheten. På eftermiddagen fick vi tid på egen hand i Skagen och de som ville besöka Museet eller Anchers Hus kunde göra det på egen hand, vi hade fått fribiljetter av Christer.
Klockan 17.30 anlände vi till Drachmanns Hus och välkomnades med ett glas vin innan vi informerades om en del av historien om konstnärshuset. Därefter underhölls vi av Skagenjournalisten/författaren Paul Berndt och hans Drachmannsvänner, en riktigt trevlig stund.

Vi gick ombord på bussen, som tog oss till Restaurang De To Have, som ligger längst ut på Grenen med en vidunderlig sikt mot Kattegatt och Skagerack. Middagen intogs under ett trevligt sorl, som tyder på att vi trivdes. Dagen avslutades med busskaffe, med sugrör om man så ville, och därefter var det tid att knyta ihop benhögen för en god och stärkande sömn!
Sista dagen lämnade vi Skagens Motell efter en god och stärkande frukost och åkte ut till Grenen, som är Danmarks nordligaste udde. Vi åkte med Sandormen och kom längst ut på Grenen. Det är mäktigt att se två hav mötas på detta sätt, lugnt på ena sidan och lite vågor som mötte upp på andra sidan. Badförbud råder här. Efter att ha känt på vattnet var det dags att dra sig tillbaka och fortsätta till nästa mål, "Den Tilsandede kirke" och sedan till Kandestederna och öknen. Det känns märkligt att så stora sanddyner bibehåller sin position under lång tid. Det finns en del att begrunda!
En mycket intressant resa, med nya trevliga bekanskaper och kunniga guider!
Foto: Barbro H, Britt och Göran

Sommarresa till Gotland 9 - 12 juli 2015
Efter en kort natts sömn kom vi till uppsamlingsplatsen för sommarens utflykt till Gotland. Troligtvis var samtliga påstigande i Kungsbacka fyllda av förväntan och avfärden gick som planerat klockan 6.30. Efter att ha hämtat upp fler Aktiva Seniorer i Halmstad gick färden mot Oskarshamn och ett fikastopp var inlagt vid en nyanlagd rastplats som hette Moasjö. En lämplig bensträckare där Ing-Maries kaffe och smörgåsar slank ner i rask takt.
Nästa delmål var Oskarshamn, där vi bordade färjan i lugn och ro. Överfarten till Gotland gick bra utan några större överraskningar.
Efter ilandstigningen äntrade vi bussen och startade resan söderut, med ett kortare avbrott för att se och uppleva Högklint, där grottor och andra intressanta lämningar finns under den normala marknivån.
Vi fortsatte söderut, för att installera oss på Tofta Strandpensionat, som ligger naturskönt, där vi ska tillbringa 3 nätter med halvpension. Middagen intas och vi bekantade oss med övriga i en uppsluppen stämning.
Andra dagen kom vår guide, Britt Johansson, med på bussen och vi åkte söderut. Färden gick längs västra delen av Gotland och vi fick tillfälle att se hur väder och vind "pinat" växtligheten. Vi kunde skymta Stora och Lilla Karlsö på avstånd och enligt guiden skulle vi komma mycket närmre lite längre fram.Till slut nådde vi fram till Hoburgsgubben med sin guldfärgade näsa. Det är mäktigt att se havets angrepp på stenarna och hur de sakta och säkert kan stå kvar. Det var tid för lunch, som serverades på Majstregården. Kul att uppleva fördelen med förutseende guider och reseledare. Vi som kom från Kungsbackabussen fick passera ett större antal personer som köade in till restaurangen. Det kändes bra!
Efter lunchen fortsatte vi till Vamlingsbo och dess Naturum för att bekanta oss med olika växter, blommor och en söndersågad poppel.
Tredje dagen guidades vi av Ing-Marie och bussen tog oss till Krusmyntagården, där de flesta tog tillfället i akt att förse sig med ett och annat. Det fanns mycket att titta på! Färden gick vidare mot Fårö och eftersom vi inte visste hur lång kön till färjan var, passade vi på att ta en bussfika innan färjeläget.
På Fårö stannade vi till vid Fårö kyrka och studerade Ingemar Bergmans grav. Här kunde man se hur man lavat upp stenarna runt kyrkogården, ett genuint arbete som består. Vi fortsatte till Digerhuvud och Langhammars och tittade på raukarna, ja vi fotograferade oxå. Efter det åkte vidare till Sudersand och åt en lite sen lunch.
Via Slite åkte vi tillbaka till vårt tillfälliga hem, för att fräscha upp oss inför kvällens middag.
Klockan 18.30 anländer vi till Suderby Herrgård och får ta del av olika "Gotländska lekar" innan det är dags att gå till matsalen för att smaka helgrillat lamm och saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde. Vi underhölls av en lokal trubadur innan bussen tog oss tillbaka till hemvisten.
Fjärde dagen började med en tidig frukost och väskorna skulle in i bussen klockan 7.30 för avfärd 8.00. Vi skulle "göra" Visby innan hemresan skulle starta. Britt Johansson guidade oss vid Almedalen och vidare in i Botaniska trädgården. Det fanns mycket att se i Botaniska. Efter upphämtning av alla åkte vi till färjan för hemresan, som förlöpte väl och vi kom hem "hela och rena"!

Ett stort TACK till Ing-Marie, som fixade bussfika, överraskningsfika och ordnade alla tider för de besöken vi fick vara med om!! Jag har bara en fråga: Hur hinner Du??

Text: Göran, Bilder: Block 1-3: Britt och Göran, Block 4: Birgitta O

Onsdag den 17 juni 2015
Ett besök på "Birgit Nilsson-museet", var huvudmålet för dagens utflykt. Avfärden startade klockan 7.30 från COOP och 1 timme och 25 minuter senare
stannade vi i Snapparp för en "bussfika" som Ing-Marie hade förberett. Det smakade bra med kaffe, macka och bulle. Ett stort TACK till Ing-Marie!
Vid 10-tiden var vi framme vid "Birgit Nilsson Museet" och välkomnades av guider som skulle ta hand om oss.
Vi delades upp i tre grupper för att kunna komma in och titta på barndomshemmet, som var ett kärt tillhåll under hela Birgits karriär. Hela huset var intakt, det stod koppar på bordet, hängde tidstrogna foton på väggarna och huset "andades" 40 och 50-tal. Det var intressant att känna igen sig i ett liknande hem, som man själv upplevt!
Därefter förflyttade vi oss till utställningen med kläder och bilder från olika tider och scener som Birgit besökt under sin långa karriär. Vi fick låna hörlurar och
kunde klicka oss fram till bilder från olika operor och lyssnar till hennes fantastiska framförande. Längst in i utställningen fanns en 1-timmas filmvisning. Hela besöket gav en mersmak, man vill gärna uppleva det fler gånger.
Vi entrade bussen och åkte till Helt enkelt för att äta lunch och sedan besöka i den berömda kötthallen i Boarp.
Maten var riklig och smakade bra och flera tog tillfället i akt och besökte de olika butikerna.
Färden gick till Laholm för ett besök på keramikmuseet. Det var en trevlig upplevelse och diskussionens vågor varade under hela resan tillbaka till Kungsbacka.
En mycket trevligt arrangerad utflykt!

Text och bilder: Göran

Torsdag den 21 maj 2015
Lunch på Grindmossen Kafé och ett unikt besök på Orgelfabriken i Tostared.
Vi träffades på Coop parkering för resa till Tostareds Orgelfabrik. Det var 28  aktiva seniorer som steg på bussen.
Jag och Kate hade anmält oss till vår första utflykt med Aktiva och var lite spända på hur det skulle vara och om vi skulle träffa några bekanta.
Vår chaufför körde lugnt och fint på den smala och lite krokiga vägen efter Lygnern mot vårt första mål, som var Grindmossens kafé, där det skulle serveras lunch.
Vi serverades i den äldsta delen som är byggd på 1700- talet och i denna del finns det ingen ström, så det lystes upp av stearinljus på väggarna. Man hade sparade verktyg sen långt  tillbaka och det var mysigt med lågt i taket, så man fick se upp så man inte  krockade med bjälkarna.
Det blev en trevlig stund för oss som var nya på vår första utflykt, med trevliga bordsgrannar att prata med.
Sedan tog vår chaufför oss vidare till orgelfabriken och efter lite problem med en timmerbil med skogsmaskin på  kunde vi komma fram till fabriken.
Där blev vi väl mottagna av Tore Johansson. Han tog sig tid att förklara alla olika saker, som måste anpassas för att få ett fint och bra ljud från en kyrkorgeln.
Fick också reda på att datatekniken börjat sitt intåg att förändra sättet att bygga orglar på. Man kan till exempel  fjärrstyra orgeln i kyrkan utan att sitta vid orgeln  på läktaren.
Vi fick se ett fantastiskt fin träpulpet, som skulle leveras till den nyss monterade orgeln i Onsala kyrka, som kommer att fjärrstyras  framme i kyrkan.
Vi fick också förklarat för oss hur man tillverkade ljudpiporna för hand, ett rent hantverk från första början.
Sedan åkte vi till Tostareds kyrka för att få se på deras orgel lite närmare, denna orgeln hade 60 st olika pipor och det blev lite spelat på den också.
Ing-Marie, som den vänliga själ hon är, hade tagit med sig kaffe och kaka det smakade fantastiskt gott efter besöket i kyrkan.
Sedan äntrade vi bussen mot Kungsbacka och Coops parkering,
På hem vägen fick vi oss till livs hur olika ortsnamn hade kommit till av Björn!
Tack för en härlig dag!
Vid tangenterna Kent och Kate

Fredag den 8 maj, som ändrades till den 24 april 2015.
Påskliljor i Fagerås
Rubriken kan verka en aning kryptisk, men beror på att våren kom tidigare än beräknat och vårt besök i Fagerås fick tidigareläggas. 70% av påskliljorna stod i blom!
I Fagerås blommar över 1 miljon påskliljor i ett 150-tal olika sorter. De planteras på område om ca 8 tunnland.
Runt om kan man också beskåda gamla kulturmiljöer som stenmurar, gamla träd mm. Vi följde "snitslad bana" cirka 700 meter och beundrade naturens underverk i en underskön blomsterprakt med ljuvliga dofter.
Påskliljan har några positiva egenskaper:

• den fordrar ej öppen jord,
  • den återkommer år efter år,
  • den utgör inte föda för vilda djur, inte ens sorken.
Efter naturupplevelsen i Fagerås åkte vi till ett trevligt Kinna Stadshotell, där vi intog en god lunch. Pelle Vävare fick ett besök innan vi embarkerade bussen och åkte hemåt! Njut av blomprakten på bilderna!
Tack för en trevlig utflykt!

Text och bilder: Göran och Britt.

Fredag den 13 mars 2015: Källsjö mejeri och Gekås i Ullared
Fredagen den 13:e anses vara en otursdag, men för oss i Aktiva seniorer blev det en turdag i dubbel bemärkelse. Klockan 9.45 lättade Bonde på kopplingen och bussen drog iväg mot Ullared för ett besök på Källsjö Mejeri och vidare till Gekås.
Källsjö Mejeri
I detta lilla mejeri utanför Ullared tillverkas ostkaka, hårdost och dessertost helt utan tillsatser. Nu har mejeriet byggts ut för produktion av mjölk och grädde – och lite längre fram även filmjölk och yoghurt. I kaféet serveras kaffe och ostkaka med sylt och glass/grädde. Mejeriet är känt för sin halländska ostkaka som även finns smaksatt med citron eller kardemumma. Här görs även sötost och kalvdans på äkta råmjölk). Öppet för självbetjäning mer eller mindre dagligen när de processar mjölk i mejeriet.

Gekås i Ullared
1963 grundades företaget och är ett välkänt begrepp för de flesta. Vi hade cirka 2 timmar på oss för ett besök med tillhörande inköp. Det fanns tillfälle att göra sina "klipp" bland ett enormt sortiment. Visste du att det sålts i genomsnitt  700 000 par jeans/år, 13 miljoner par strumpor/år och 100 000 fryspåsar/dag på Gekås!?
Det var en givande avslutning på dagens utflykt!