Fredagen den 25 november 2016.
Ett glatt gäng Aktiva Seniorer äntrade bussen klockan 14.00 vid COOP´s parkering för att åka till Skogens Hus, där vi skulle äta julbord.
Vår chaufför, Per-Anders, hade full koll på den slingrande vägen som slutade vid vägs ände!
Vi gick från bussen upp mot ett välkomnade Skogen hus med var sin  mugg varm glögg och fortsatte in i matsalen. Det var annonserat som "ett sittande bord", vilket stämde till fullo och tallrikar serverades med väl upplagda rätter i tur och ordning! Stämningen i lokalen var på topp under hela måltiden och serveringen gick "som på räls".
Mätta och belåtna åkte vi hemåt efter en trevlig tillställning och kom till Kungsbacka ungefär 19.30.
Ett mycket trevligt arrangemang!
Bilder: Birgitta O, Barbro H, Britt & Göran

Torsdag den 22 september 2016: En resa till Tjörn.
Dagens resmål var ett besök på Tjörn. När vi passerat Tingstadstunneln i Göteborg, tog Birgitta O till orda och berättade ingående om Margareta Huitfeldts spännande livshistoria. Margareta, en norsk godsägardotter som stora delar av sitt liv styrde över ett smärre imperium, men som inte var myndig förrän hon gifte sig 1635. Då var hon 26 år och han var en dansk adelsman vid namn Thomas Dyre. Tillsammans flyttade de till Sundsby, hennes arv på mödernet och här föddes deras tre barn.
Margareta var bra på affärer och  fick hushållets rikedomar att växa.
Vid 42 års ålder, var Margareta änka och bara sonen Ivers fanns kvar i livet. Ivers dog, 19 år gammal, och en av Margaretas reaktioner blev en enorm donation, en av de största någonsin och bland mycket annat gav den pojkar från Bohuslän möjlighet att gå på gymnasium i Göteborg, numera Hvitfeldska gymnasiet.
Vi anlände till Sundsby säteriMjörn i Valla socken och där blev det fikapaus med kaffe och smörgås.

Pausen gav oss möjlighet att titta runt och njuta av ett bra väder där vi kunde vädra ett och annat!

Färden gick vidare mot Skärhamn där vi fick möjlighet att strosa runt lite och se oss omkring i hamnnen. Många av oss inmundigade god glass i soldiset, innan guidningen på Akvarellmuseet.  Det var Birgit Broms som hade ställt ut alster som vi beskådade.Hon ägnade en stor del av sitt liv med att fånga rörelsen i skridskoåkaren! Efter rundvandringen med guide, ställde vi  kosan till restaurangen, där vi serverades en superb lunch.

Nu hade vi klarat av de annonserade besöken, men hade ytterligare ett besök på gång och det gällde Vattenfalls bergrum i Stenungsund.
Utställningen Kjell Engmans livsresa i glas är en sammanfattande självbiografisk kommentar till Kjell Engmans 40-åriga konstnärsskap på Kosta Boda. Utställningen innehåller över 130 verk, där även måleriet får plats under samma tema
- Utställningen är en resa och en helhetsupplevelse. Där finns både humor och allvar. Som en teater där objekten är skådespelare som berättar min historia, säger Kjell Engman.
Själva symbolen för utställningen är hjulet med de fyra ekrarna.  Alla skulpturer i uttställningen står på hjul. Ingenting är statiskt, allt är i ständig rörelse.
- Jag är väldigt fascinerad av detta koncept. Navet är födelse, ekrarna står för de fyra sinnena. Som helhet symboliserar hjulet livet, säger Kjell Engman.
För att utnyttja hela rummet kommer det att finnas 25 olika ballonger som hänger från taket. Dessa innehåller  afrikanska djur, mönster och färger.
-Livets resa är ett kretslopp, tillblivelse, dynamik och förändring. Tillsammans med musikens hjälp får de resande skulpturerna med alla fantasifigurerna knyta ihop sinnena.

Vi återvände ut i ljuset med magiska bilder i minnet, äntrade bussen och var i Kungsbacka på en timme!!
Bilder: Barbro, Britt & Göran
Text: Göran

Tisdag ~ torsdag 30 augusti - 1 september 2016: "Bornholm solskensön"
Ett antal Aktiva Seniorer från Kungsbacka och Halmstad tog tillfället i akt otsch deltog i en trivselresa med CK´s Resor till Bornholm. Ett fyrstjärnigt hotell i Rönne var utgångspunkten för guidning och utforskning av Bornholm, en upplevelse som sätter sina spår. En mycket trevlig resa tillsammans med ett trevligt umgänge, många sevärdheter, glada skratt och fint väder.
Bilder och information: Birgitta J.

Torsdag den 25 augusti 2016 besökte vi öarna i Göteborgs norra skärgård.
En vacker sensommarmorgon i slutet av augusti var vi en busslast Aktiva Seniorer som begav oss ut till Göteborgs norra skärgård. Efter färjeöverfarten til Hönö var det dags för fm-kaffe, som intogs på parkeringen vid Nimbusgården.
Naturligtvis smakade hönökaksmackan extra gott en dag som denna!
Guide var vår egen medlem Björn Löfving. Björn med minnen och anhöriga på öarna ända från barndomen, berättade kunnigt och lättsamt om livet på öarna då och nu.
Där det idag finns tät villabebyggelse fanns förr små bondgårdar och byar.
Vi fick också höra att man hade olika öknamn på innevånarna på de olika öarna.
Fisket hade då som nu betydelse och har präglat livet på öarna. Sillfiskeperioderna gav välstånd och skapade mängder av arbetstillfällen och kringverksamhet som trankokerier och inte minst krogverksamhet.
Vi stannade till vid Öckerös största industri, propellerfabriken som startades av JW Bergh och har idag Caterpillar som ägare. En innovation var att man skapat propellrar med vridbara blad.
Ute på Hälsö kunde vi njuta av karg men vacker skärgårdsnatur.
Nere i hamnen på Öckerö fortsatte Björn berätta om verksamheterna där omkring och att det idag bor många pendlare på öarna. Då fisket varit mindre lönsamt har många istället sökt arbete i land, inte minst bland se stora industrierna på Hisingen.
Därefter besökte vi Öckerö gamla kyrka med anor från medeltiden och med vackra takmålningar. Björn "höll predikan" och berättade kyrkans historia. Mycket av inredning och underhåll var donationer från lokalbefolkningen.
Vår färd fortsatte med en tur ut till Fotö. Där kunde den naturintresserade bland annat sniffa på den fridlysta strandmalörten och vi alla kunde beundra en vacker nybyggd träsnipa i hamnen.
Vi återvände till Hönö för nu började det bli dags för lunch på restaurang Tullen. Då vi var i god tid kunde vi också strosa runt bland butikerna och några gjorde inköp i den lokala fiskaffären.
Tullen blev vi serveradee varmrökt lax med romsås.
Därefter fick vi - på Fiskemuseet - en grundlig genomgång av fiskemetoder och redskap härför samt lite historia om museets tillblivelse.
I det vackra vädret visade sig ju skärgården från sin bästa sida och vi kunde återvända hem mot Kungsbacka med många minnen och upplevelser.
Birgitta Olofsson

Göran: Jag väntar in fler bilder, som  läggs in i Bildblock 3. Publiceras när jag fått in resterande. Blocken är uppifrån räknat 1, 2 och 3.
Bildblock 1: Barbro H, Bildblock 2: Birgitta O, Bildblock 3:

Onsdag den 6 juli till torsdag den 7 juli 2016 åkte vi till Kosta.
Klockan 8.00 startade vår resa till Kosta, med 24 glada deltagare och Per-Anders tog hand om körningen. Det känns tryggt att lugnt samspråka med varandra när vi har en van chaufför.
Vädret var inte på vår sida denna morgon och vi tog kaffepaus inne i bussen vid rastplatsen Susedalen.
Färden fortsatte via Halmstad, Ljungby och Växjö till Kosta och vi kom fram enligt tidtabell.
Lunchen på Restaurang Linnéa Art Hotel, som är designad av Ulrica Hydman Vallien, var av högsta klass och alla kunde njuta av maten till fullo. Glasbaren, som de flesta besökte, är designad av Kjell Engman.
Vi informerades om hotellet och verksamheten inom glaskonsten som bedrivs i stor skala.
Därefter vandrade vi runt och bekantade oss med de olika variationer som finns inom glasblåsar-konsten. Det gavs tillfälle att i lugn och ro beundra konstverk, innan vi återsamlades vid bussen för en stärkande kopp kaffe. Sedan åkte vi till Kosta Lodge och checkade in innan vi transporterades till dagens stora begivenhet hyttsillen, som bestod av salt sill stekt med purjo och grädde, bakad potatis, isterband, stekt fläsk och rårörda lingon.
Den verkliga upplevelsen var att se konsten att blåsa glas på nära håll. Det var en givande uppvisning, där några av publiken fick en "prova på upplevelse". Visningen avslutades med småländsk ostkaka och kaffe, innan vi åkte till Lodgen.
Dag 2 började med en rejäl frukost innan vi åkte runt i utvandrarbygden och kollade olika ställen som fortfarande drar till sig utländska besökare. Man får sig en tankeställare när man kommer i kontakt med olika sätt att leva på i jämförelse med dagens överflöd.
Vårt första stopp var vid Ljuders kyrka i Ljuders socken, som blivit känt för att det var härifrån, som Karl-Oskar och Kristina utvandrade. Vilhelm Moberg har genom sina romanfigurer gjort Ljuders namn känt. Titta neråt bland bilderna så hittar du en träskulptur utanför Ljuders kyrka, som pekade ut samlingsplats för folk som ville till det förlovade  landet. 1100 sockenbor emigrerade från Ljuder mellan åren 1850 och 1930, deras släktingar som stannade kvar - allt är den historiska bakgrunden för Mobergs romansvit. Vi åkte den smala vägen och stannade till i Moshult, där Viktor Moberg föddes, och tittade in i den gamla skolan. Här vilade en viss ålderdomlig mystik i klassrummet.
Färden gick vidare till Långasjö, där vi tittade in i kyrkan. Den nuvarande kyrkan uppfördes av socknens folk under 1780-talet och det var gemene man som slet med dagsverken. Det var av vikt att kyrkan var "rätt orienterad", det vill säga att koret ligger i öster. "Så som solen går upp i öster varje morgon, skall Kristus vid tidens slut komma, likt en upppgående sol, från öster."
Altartavlan har socknens egna  konstnärinna Elisabeth Bergstrand-Poulsen (1887 - 1955) målat. Tavlan kom på plats efter hennes död, då hennes make, bildhuggaren Axel Poulsen, skänte den till församlingen.Guldramen är hans verk.
Långarsjö vandrarhems cafè invaderades sedan av kaffesugna gäster. Vi åt nybakade bullar drack kaffe och fick historisk information om anläggningen.Bara från Långarsjö Socken utvandrade det 1400 personer! Av dem återvände 221 personer till hembydgen!  Man får reda på en hel del, som man inte hade någon aning om.
Nästa anhalt var Klasatorpet. Där fanns det tidstypiska byggnader, och man kunde förnimma de olika problem i familjeliven som fanns på den tiden. Byggnaderna var enkom tillverkade för filmen Utvandrarna. Omgivningarna var vackra och tidstypiska med olika verktyg och en del husdjur.
Det var intressant, att huka sig inne i huset och försöka jämföra det med dagens bebyggelse.
Resan fortsatte sedan till Värnamo, där vi åt lunch i Apladalen. Vi serverades god mat och fortsatte
 sedan färden mot Kungsbacka, som vi nådde strax efter kl 18.00.
En mycket välplanerad resa med flera intressanta upplevelser och överraskningar och vi har fått många glada skratt!
Ett stort TACK till arrangörerna igen och ett extra tack till Ing-Marie som höll ihop allting!
Bilder:
Ragnhild, Birgitta O, Britt och Göran

Tisdagen den 14 juni 2016
Afrika - långt borta men ändå i närheten!

Ett trettiotal medlemmar äntrade bussen med spänd förväntan att få se Afrikahuset. På vägen ner mot Hjärnarp tog vi en paus med bussfika vid Spannarp, så att visningen hos Sven Zetterlund och Linda Rasmussen inte skulle störas.
Sven, fotograf, och Linda, sömmerska, började berätta om sina intressen av och om Afrika, en gripande berättelse. De skriver själv:" Vi har nu slagit oss  ner i bokskogarrna vid Hjärnarp, där vi öppnat vårt hem för allmänheten och vill dela med oss av positiva upplevelser, som vi haft i Afrika under ett antal år och förmedla glädjen, enkellheten och gemenskapen." Därefter fick vi se fyra olika filmer, som visade hur djur och människor kan samsas med ömsesidig respekt för varann.
Vi serverades lunch, bestående av jordnötssoppa och chillikyckling, båda tillagade enligt afrikanskt recept och det smakade förträffligt, så gott  att vi inte hann fotografera allt.
Efter lunch gick vi runt i deras hem och fick se många fina exempel på afrikansk färgsprakande konst, det mesta var dessutom till salu. Många köpte skålar, statyetter, handbroderade kuddar, smycken mm.
Till kaffet serverades en Zanzibarkaka, gjord på bland annat banan med grädde och fruktsallad till.
Vi tackade för en mycket trevlig och minnesvärd visning av ett fantastiskt hem och åkte med vår Per-Anders som chaufför i busssen, tillbaka hem till Kungsbacka.
En minnesvärd dag var tillända!
Bilder: Birgitta O, Barbro H, Britt & Göran

Fredagen den 20 maj 2016
En utflykt i närområdet

Ett glatt gäng från Aktiva Seniorer i Kungsbacka klev ombord på bussen som först tog oss till ett besök i Landa kyrka. Vi välkomnades av vår medlem Stigh Tegeborn och hans hustru Ann-Marie, som informerade oss om Landa kyrka med dess historia. Man tror att kyrkan byggdes omkring sekelskiftet 1100 - 1200. Halland var då danskt. Kristnandet av  Danmark började vid mitten av 900-talet, men först cirka 100 år senare kom kristendomen till Halland. 1100-talet blev en intensiv kyrkobyggnadsperiod. En mängd stenkyrkor uppfördes. Ofta hade enkla stavkyrkor rests först, men spår av någon sådan  har inte hittats i Landa. Därför räknar man med att det är Landas första kyrka som är bevarad. Den ursprungliga formen tyder på att den byggdes med hjälp av munkar från Ås kloster. När jag läst igenom skriften om Landa kyrka, så kommer jag i rysning med tanke på hur gammal kyrkan är och att jag sett flera olika reliker på vägen ut!
Vi åkte vidare till Sjögärde Golfklubb och åt en god lunch, så att vi kunde fortsätta till Erikssons Handelsträdgård i Bua och studera blommor i mängd. Det var en trevlig bekantskap för alla som har "gröna fingrar" och vi som saknar den gröna fingerfärgen fick hänga med. Lastutrymmet på bussen fylldes och färden mot Freadals trädgårdskafé tog vid.
Åtta olika sorters hembakade kakor kan få vem som helst att glömma "vissa löften", alla sorterna smakade mycket bra och även kaffet. En fantastisk mysig gammaldags ladumiljö, med tända ljus och många roliga detaljer. Trädgården var otroligt vacker. Ett fint utflyktsmål !
Det är alltid lika trevligt på våra utflykter, med positiva lättpratade medlemmar och intressanta besöksmål.
Bilder: Barbro H, Britt & Göran

Besök på Lars Lerin museet i Karlstad 2016
Onsdagen den 6 april träffades ett helt gäng från Aktiva Seniorer i Kungsbacka vid gamla turistbyrån, för att på en två-dagars resa åka til Karlstad och bekanta oss med Lars Lerins konst. Det är trevligt att möta medlemmar från föreningen, en riktig "vi-känsla" infinner sig och man känner sig välkommen!
Efter ilastning av alla 49 deltagarna startade färden norrut mot vår första anhalt, Rasta i Brålanda, där vi drack kaffe med wienerbröd. Sedan fortsatte vi mot Åmål och Stadshotellet för intagande av lunch, så att vi inte skulle äventyra besöket på grund av hunger.

Ankomsten till Karlstad och Sandgrund gick enligt planerna och vi fick en introduktion om Lars Lerin och hans konstnärsskap. Tavlorna byts ut med jämna mellanrum under året och det innebär att man kan besöka utställningen flera gånger utan att se samma konstverk. Vi gick runt och beundrade hela utställningen under cirka 2 timmar, för att sedan förflytta oss till Värmlands museum och där drack vi eftermiddagskaffe.
Klockan 19.00 åt vi en god middag och hade ett par trevliga timmar tillsammans på Best Western Gustaf Fröding
, som var vårt natthärbärge under besöket  i Karlstad.
Efter en god natts sömn och frukost åkte vi till Alsters Herrgård där Gustaf Fröding tillbringat en del av sitt liv
En trevlig och mycket kunnig guide deklamerade hans dikter och berättade om olika episoder som ägt rum på gården. Därefter drack vi kaffe och ventilerade våra åsikter om livet förr.
Vi åkte vidare mot Mariestad för att där äta en buffélunch innan hemfärden. Men det skulle bli ytterligare ett litet stopp innan vi skulle åka sista biten, nämligen Hornborgasjön och beundra trandansen med 16 000 tranor. Det var ett uppehåll från regnet under "dansen" och vi fick se både sol och regnbåge. Många tycke nog att det var ett stort pluspoäng att göra detta lilla stoppet.
Färden mot Kungsbacka gick som beräknat och vi var hemma cirka 17.30.
Två välorganiserade dagar, med många glada miner och glatt humör!
Ett STORT TACK till Ing-Marie och idékläckarna som fixat detta!

Bilder: Barbro H, Britt & Göran
Text: Göran

Provsmakning av kaffe, besök på Casino Cosmopol och Emigranternas hus den 9 mars 2016.
Avfärd från COOP´s parkering kl 8.15 med kosan ställd mot Göteborg och Kahls kaffe där vi fick rundvandring och information om kaffe i allmänhet och behandlingen av kaffebönorna i synnerhet.

• 15  till 20 ton kaffebönor rostas varje dag.
  • Kaffet mals inte, det skärs!
  • Syret i kaffepåsen tas bort... bara kväve gör att kaffet  håller längre.
  • Kahls kaffe har 4% av marknaden i Sverige.
  • Påven välsignade kaffet på 1600-talet och därefter blev det en godkänd kristen dryck.
  • 1685 kom kaffet till Göteborg och betraktades då som medicin! Brännvin var sällskapsdrycken (7 dl /dag kunde man hinka i sig!)
  • Det blev importförbud på kaffe - kvinnorna smugglade då kaffe med rep under kjolen - kafferep!
  • 2 kg kaffe/person år 1900, ransonering 1939 till 1945 och igen 1947 till 1951.
  • Brasilien det största kaffelandet, Vietnam som numer två. Vi köper mest från Brasilien, Peru och Kenya.
  • Torrt kaffe - Arabia, tvättat kaffe - Kenya, semitvättat  kaffe - Java, Monsurerat kaffe - Monsun Malabar.
  • Brygger man kaffe ska det ha en temperatur på 92 till 95 grader, för att smaken ska komma fram.
Därefter lunch på Casino Cosmopol: Kolja med rivet äpple och pepparrot, potatismos, krassekräm och gurka. En läcker lunch innan vi gick till Emigranternas hus. Vi fick en engagerande och grundlig inblick om alla vedermödor som kunde drabba emigranter på resan från Sverige till det "förlovade  landet" Amerika.
Text: Göran med info från Britt.
Bilder: Barbro och Britt

Besök hos FLOTTANS MÄN och nytt besök på Chalmers Tekniska Högskola den 8 februari 2016.
Idag for vi till FLOTTANS MÄN vid Nya Varvet. Vilken upplevelse för en gammal göteborgare !! Visste inte om att de fanns.
Sjöofficer Lars-Erik Uhlegård berättade för oss om verksamheterna, under tiden som vi drack  kaffe. Första avsnittet av bilderna relaterar till informationen vi fick, med bland annat egentillverrkade fartygsmodeller. Sist men inte minst, hittar du bilder från en kyrkogård som har tagit hand om omkomna ur verksamheten.

Mitt andra besök på Chalmers " Lek o Lär " var lika roligt som första gången. Den tokiga professorn är helt underbar !! Bilderna ger lite "kom ihåg" från det vi fick oss tilll livs, innan färden gick mot Kungsbacka igen!
Med andra ord en härligt givande dag med Aktiva Seniorer!