Torsdag den 16 november
"Jultema med Julbord!"
Färden till Lena Pettersson i Glommen startade i strålande sol.
Väl framme bänkade vi oss alla 52 i den mysiga ladan.
Kaffe och kanelbulle serverades och Lena berättade personligt och livfullt om sitt liv och visade många av sina tomtar, hon målar även  katter.
Vi kom i julstämning av alla hennes tomtar och vi handlade massor inför julen.
Nästa anhalt var Kvibille Gästgivaregård.
Vädret var då grått och regnigt, men där var årets första stora julbord uppdukat!
Vackert, gott och trevligt! Servicen var perfekt och Anders, en av ägarna, underhöll oss med snapsvisor till maten, väldigt uppskattat!
Stämningen var hög och efter kaffe med struva, blev det inköp av Kvibilles goda julostar.
Mättade och belåtna rattades vi tryggt av Per-Anders hem.
Tack för en god och mysig dag!
Vi syns på nästa månadsmöte!
Vid pennan: Britt & Göran

Torsdag den 21 september 2017:
Målet för dagens utflykt gick mot Huskvarna.
På väg dit stannade vi för att avnjuta vårt eminenta busskaffe med goda smörgåsar och sedan var vi på gång!
Vi besökte Husqvarna Fabriksmuseum, som öppnades 1993.
Efter en väl genomförd information om fabrikens olika skeenden, kunde vi cirkulera i egen takt och se på gångna tiders tillverkningar.
Det fanns många olika artiklar från en svunnen tid, där flera av oss drog sig till minnes vad vi i tidiga år kommit i kontakt med.
Efter besöket flyttade vi oss till Kroatorpet för att äta en god lunch innan färden mot Kungsbacka startade.
En mycket intressant utflykt, med många "kommer du ihåg"!
Vid pennan: Göran, assisterad av Britt.
Bilder: Kjell-Åke, Britt, Göran

Torsdag den 7 ~ 10/9 2017: Ålandsresa
Vi var en förväntansfull grupp Aktiva Seniorer som inväntade bussen, som skulle frakta oss till Åland. Våra vänner från Halmstad startade sin resa vid 7-tiden och hämtade upp oss strax efter klockan 8, för att fortsätta färden norröver.
Vi gjorde två fikastopp och ett lunchstopp, innan vi kom fram till Grisslehamn, för att där äntra Eckerölinjens färja för överfarten till Åland. Efter en delikat middag på färjan och lite inköp för eget bruk, nådde vi Mariehamn och installerade oss för nattens sömn.
Fredag: Frukosten intogs och dagens förväntningar om kommande utflykter skulle besannas. Det var en mycket trevlig resa med bra besök och insikter om livet i Mariehamn och vi fick även egentid för att kunna strosa omkring, handla eller äta lunch. Sakta drog vi oss tillbaka mot hotellet för att avvakta kvällens middag på hotellet.
Klockan 19.00 åt vi en delikat 2-rättersmiddag tillsammans med alla  glada Aktiva Seniorer och därefter pratade vi om dagens händelser och morgondagens eskapader. "John Blund" tog hand om oss efter någon timme!
Lördag: Startade med regn och vår guide tog hand om oss på ett bra sätt, inga större eskapader om regnet skulle vara för ihärdigt. Solen sken igen vid 11-tiden !
Vi besökte flera intressanta platser, som till exempel Kastelholms slottsruin samt Jan-Karlsgården och därefter åt vi dagens lunch på Smakbyn. Grundaren av Smakbyn, den åländska kocken  Michael Björklund, med titlar som årets kock både i Sverige och Finland, presenterade livfullt den smakfulla lunchen!
Vi fortsatte till mikrobryggeriet Stallhagen, där vi fick en rundvandring i bryggeriet och 4 smakprov på det ålandska ölet med goda tilltugg.
På kvällen blev det ytterligare en delikat trivsam 2-rättersmiddag på hotellet innan vi träffade "John Blund" igen.
Söndag: avresa från hotellet till Eckeröfärjan som avgick klockan 8.30.
Vi bjöds på en formidabel frukostbuffé. Efter cirka 2 timmars båtfärd kom vi till Grisslehamn och fortsatte med bussen till våra respektive ändstationer.
En mycket givande och trevlig resa, TACK ALLA !!

Bilder: Birgitta O, Britt & Göran
Text: Göran (påhejad av Britt)

Tänk på: Bilderna ligger i sjok ,som du kan förstora genom att klicka på en ruta. När du kommit till slutet av ett bildsjok och vill gå till nästa sjok, så ska du klicka på sjoket, så att bilderna blir mindre och därefter gå till nästa sjok och använda samma procedur igen, och fortsätta på samma sätt!
LYCKA TILL!

Torsdag den 31 augusti 2017: Hantverksrally i Halland!
Vädret lovade inget solsken när vi klev på bussen för dagens utflykt.
Per-Anders, välkänd från flera av våra resor, svängde in bussen på vår mötesplats cirka 3 minuter före utsatt tid och alla anmälda gick ombord för en trevlig utflykt.
Vår första anhalt var hos Annica & Denis i Köinge Lunnagård.
Annica arbetar i stengods och lera. Hon tillverkar både bruks- och konstföremål och vi kunde se och känna på ett stort antal olika alster.
Denis Gavois är träkonstnär och känd för sina gunghästar i viktoriansk stil och tillverkar bruksföremål  och inredningdetaljer i ädelträ, bland annat exklusiva skärbrädor.
Ett fint urval av handgjorda föremål.
Nästa anhalt var Farmhouse Soaps i Övraby och där träffar vi Claire Kjerrman. Hemma på gården tillverkar hon hudvänliga ekologiska tvålar och krämer från Halland, med en touch av England, där Claire har sina rötter. Hon hade även en liten genuin stuga med 5-6 bäddar för uthyrning.
Här fanns mycket att lukta och känna på olika "handvänligheter" och här blev det snart en lång kö till kassan. Allehanda olikdoftande tvålar och vackra benporslinmuggar inhandlades!
Vårt avslutande besök var lunch på The Red Fox, en brittisk-inspirerad pub där vi fick uppleva lite av "pub"-känsla. Vi började i baren med att beställa deras goda öl, fortsatte sedan med god mat och glada tillrop.
Det var en genuin "vi"-känsla!
Ett trevligt "Hantverksrally" som avslutades klockan 16.00 i Kungsbacka!

Text: Britt & Göran
Bilder: Birgitta O, Britt & Göran

Torsdag den 15 juni 2017: Bisonsafari på Mostorps gård.
Dagens resa till Mostorps gård lockade ett 30-tal deltagare, de flesta med glimten i ögonvrån. Starten från Kungsbacka i ett strålande väder och vår
"vanlige chaufför" Per-Anders från Veddige Buss, rattade vant bussen ut från parkeringen mot nya djärva mål. Efter cirka 2 timmars körning var det tid för fikapaus och bensträckare.
Färden fortsatte mot Mostorps gård, där dagens första aktivitet var att åka med en traktordragen prärievagn ut och kolla på korna. Vi fick reda på djurens livslängder och de betingelser som gäller för djurhållningen. Kor i mängder med sobra färger, som poserade vant.
Färden gick vidare till en annan inhägnad innehålllande bisonoxar, som var relativt besöksvana och lugna. Man kunde ana att dessa oxar med 700 kgs vikt och mycket horn tillhanda, ganska lätt kunde vara en potentiell fara för alltför närgångna besökare.
En sväng in om gårdsbutiken var inte fel och flera gjorde vettiga inköp av charkuterivaror innan vi äntrade bussen för nästa anhalt.
Vi åkte vidare till Local Diners Susedalen och åt välbehövlig lunch under trevliga former och information om framtidsvisioner av ägaren.
Färden gick vidare till Ugglarps grönt, där vi fick veta alltom hur man odlar ekologiskt och gårdens ena ägare berättade livfullt om sitt intresse för odling, som han redan som 5-6 åring startade med eget växthus!
Nya bra inköp gjordes och kassarna fylldes av fina alster i flera färger.
Inlastning i bussen och med sikte på Sia Glass, där det inhandlades och åts glass i "stora lass" innan vi fortsatte mot Kungsbacka igen!
En mycket trevlig och innehållsrik dagsresa var tillända!
Tack alla och ha en trevlig sommar!
Text och bilder: Britt & Göran

PS: Vi har fått in fler bilder från Barbro H! 1000 Tack!

Skåneresa 16 - 18 maj 2017.
Dags att kontrollera "Skåne-cirkelns" planerade tredagarsresa som flera av oss siktat in sig på under våren.
Per-Anders lotsade in bussen framför stationen i Kungsbacka och alla tog
sitt "pick och pack" och resan till sydligare breddgrader startade.
Stämningen var som vanligt på våra utflykter, hög och med många skratt.
Förmiddagskaffet serverades vid Susedalen, Ing-Maries smörgåsar och Britts kaffe gick snabbt åt.
Efter bensträckare fortsatte vi mot Söderåsens nationalpark, där vi hamnade i en förtrollad ljusgrön bokskog och gick mot platån 200 m upp där var utsikten storslagen!! Birgitta Olofsson guidade oss kunnigt och påläst under hela denna första dagen.
Lunchen intogs på Sjöbo Gästgiveri, riktig skånsk "äggakaga" och kaffe med "spiddekaga". Av någon anledning, fanns det massor med elefanter överallt på gästgiveriet i olika skåp.

Lunds domkyrka var nästa anhalt. Där fick vi guidning av en häftig dam som kunde berätta  om vår historia. Vi fick se en fantastisk klocka och höra sagan om jätten Finn bland annat.
Vi fortsatte resan mot vårt logi Stiftsgården Åkersberg i Höör .
Kl 19.00 serverades vi en delikat 2-rätters supè. Därefter sov vi alla gott i fräscha rum och sköna sängar.
Dag två var guidning  på Bosjökloster beställd kl 9.30, mycket givande! Efter bussfika gick färden vidare över Brösarps blommande backar, där vi gjorde ett litet stopp innan Ravlunda kyrka fick ett snabbt besök av oss.
I Kivik handlade vi utmärkta produkter innan vi fick äpplekryddad kycklingrätt till lunch.
Vi hamnade så småningom i Ystad, lite sightseing och bussfika innan kvällens apelsinkryddade ankrätt och dessert intogs på Stiftsgården Åkersberg. Kvällen avslutades med allmän samling i en sitthörna utanför rummen.
Dag tre startade hemfärden 9.30  i strålande sommarsol.
Vi åkte kustvägen förbi Åhus mot Kristianstad där vi promenerade runt och besökte centrum,torg ,parker och kyrka. Parkerade vid hamnen där sista bussfikan intogs.
Bonde, skånes "hemmason" skötte dagens guidning med bravur .
Araslövs GK serverade oss god lunch i vacker omgivning. Efter det bar det av hemåt med ett stopp för glass i susedalen.
Mycket nöjda med hela resan, var vi hemma i Kungsbacka vi 19-tiden.
Tack alla som bidragit till trivseln !!!
Tack för alla bilder: Birgitta O, Barbro H, Ragnhild, Britt o Göran.

Tack Ing-Marie och vår chaufför Per Anders.
Tänk på att bilderna som följer ligger i sjok om 30 stycken, som innebär att du startar om efter  varje sjok!!
Välkommen att beskåda vad vi fick uppleva i Skåne!!

Torsdag den 20 april 2017.

Klockan 8.00 startade vi från COOP's parkering, för att åka till Lysekil.
Per-Anders, som vanligtvis transporterar oss på olika utfykter, rattade bussen med säker hand förbi alla hinder och vi nådde vår första anhalt i lagom tid för kaffepaus norr om Henån.
En kall vind gjorde att kaffe och smörgåsar slank ner ganska omgående och "på-tårar" blev överflödiga.
Vi färjade över via Gullmarsfjorden till Lysekil och målet var Havets Hus, där vi fick ta del av fiskarnas fortplantningssystem. Det var intressant att få  information om fiskars skyddssystem för sin avkomma.
En rundvandring bland fiskarna visade tydligt på den inbördes funktionen mellan de olika fiskarterna.
Färden gick vidare och hamnade med Birgitta Olofssons goda minne på ett väl utvecklat system av hällristningar i Backa.
Ett stort område som först på senare år har blivit mer "turistigt". Den tidigast dokumenterade hällristningen i Europa är från 1500 f kr. Vi tittade och begrundade hur man kunde förmedla sina upplevelser så till kommande generationer.
Kosan ställdes till Röe gård där vi åt en välsmakande middag och sedan vandrade runt bland diverse hantverk i deras butik. En intressant stund bland alster av alla olika sorter.

Färden fortsatte mot sydligare nejder, med avbrott för kaffestopp med äggost på Jordhammars herrgård i Stenungsund.
Det passade utmärkt och vi kunde fortsätta färden mot Kungsbacka! Hemma i Kungsbacka ca 18.00.
En trevlig utflykt med bra "timing" för stopp och passande passage genom Göteborg efter den vanliga rusningstrafiken.
Text: Birgitta O, Göran
Bilder: Barbro H, Birgitta O, Ragnhild, Britt & Göran

Torsdag den 2 mars 2017.
Klockan 9.15 kom Per-Anders med bussen och efter 5 minuter startade färden mot till Mölndals Stadsmuseum, där vi guidades en mycket kunnig guide. Vi informerades bland annat om Lindomestolar, som fanns i flera
olika utseenden, mycket imponerande och vackra. Vi gjorde också en rundvandring bland många olika nostalgiprylar från 50- till 60-tal, som gav upphov till minnen bland gamla bekantingar. Där fanns saker som flera av oss hade kvar i minnet och drog på mungiporna. Det handlade om hushåll, kläder, möbler, leksaker, barn, skola, arbetsliv, hem och vi kunde gått runt i flera timmar med tankarna "Kommer du ihåg!".
Där fanns även en "gose-djursuställning" med många mycket "välälskade" nallar och mjukisdjur. En känsla som tog oss tillbaks till forna dar!
Klockan 11.30 tog bussen oss till Götaplatsen och Stadsbiblioteket. En del tog  en vandring i Göteborg och några fikade på Stadsbiblioteket. Några av oss hittade en utställning med dockskåp gjort av Signhild Häller
och mer nostalgi skymtade i vissa damers ögonvrår!
Restaurang Tvåkanten hade reserverat en hel avdelning för oss hungriga Seniorer, vällagad kolja med pepparrot, ägg och persilja för en del och potatismos med köttbullar för andra. Kaffe på maten innan hemfärden.
Per-Anders tog oss åter till Kungsbacka i lagom tid.
En mycket trevlig social och nostalgisk utflykt.

Text och bilder: Britt & Göran

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.