2013-11-16 ~ 17 Miss Saigon på Malmö Operan.  Saknar information och referat från aktiviteten. Har du något, hör av dig via Kontakt här på hemsidan!

2013-11-02"Funny Money" i Fjärås bygdegård.
En trevlig tillställning med många bra vinklingar om man får för mycket pengar. Det blev många skratt efter alla förvecklingar som skapats!

2013-10-09: Intressanta platser i Halland
Temat för utflykten var ”Intressanta platser i Halland” och första stoppet blev Ås kloster. Björn Löfving hade gett oss en hel del information utefter vägen och vid framkomsten berättade Sven Johansson även om nuvarande byggnader.
På väg till Varberg berättade Stig Karsegård om det som var Varbergs föregångare och lämnade ett fint informationshäfte om de platser vi besökte.
Efter kaffet på Parasollen besökte vi Varbergs hamn där vi tittade på Galtaskeppet och av Roy Andersson fick vi veta allt om detta gamla skepp.
Vädret var lite kyligt men vår eminente busschaufför navigerade som vanligt bussen så nära att vi som kände oss frusna kunde sitta i bussen och titta.
Därefter bar det iväg till Wapnö gård där vi serverades lunch innan vi guidades runt på gården och tittade på djuren och alla finesser vid utfodringen.
Under färden mot Axtorna berättade Stig Ågren om detta slagfält, ett av Nordens största, och beskrev hur styrkorna var grupperade och antalet som stupade.
Vi gjorde ett kort uppehåll vid minnesstenen innan vi fortsatte mot dagens sista färdmål som var Svartrå kyrka. Kyrkan har märkliga takmålningar utförda på 1700-talet. Tornet och altaruppsatsen hör också hemma i 1700-talet medan dopfunten anses vara från 1200-talet.
Efter lite eftermiddagskaffe tog vi oss hemåt där våra guider och vår chaufför avtackades med varma applåder.
Refererat av Ing-Marie.
Kan vi hoppas att någon hade kamera med på resan? Hör av dig i så fall!

2013-09-10: Svedinos Bil & flygmuseum Ugglarp
En dagstur med lite annorlunda innehåll. Här finns en av Europas största kombinerade samlingar av gamla bilar och flygplan. Det var ett intressant besök, som gjorde ordentligt intryck på deltagarna med flera oförglömliga objekt kvar på näthinnan. Det finns säkert tillfälle att dela med sig under hösten.
Vi åt en buffélunch i Falkenberg, det bra att att bottna med lite mat innan vi kom till Byaregårdens Brygghus, där vi fick lite kläm på hur man brygger öl och även tittade på bryggeriet. Vi fick provsmaka av 5 sorters öl med lite tilltugg. Vi fick höra om ölets historia och om olika ölsorter.
Enligt initierade källor, så går det att beställa deras öl via Systembolaget. Se upp ni som arbetar vid Lindens torg!
För foto svarade Bo Löfgren och tangenttryckningen Göran

2013-08-29: Lödöse museum, Älgmuseet på Hunneberg och fallen i Trollhättan.
En "tidig förmiddag" samlades vi vid COOP's parkering för att avlägga besök på tre ställen, Lödöse museum, Älgmuseet på Hunneberg och Trollhättefallen. Alla var på plats och färden startade på utsatt tid. Björn Löfving guidade oss med elegans utefter vägen. Den första anhalten var Lödöse museum:

Nästa anhalt, där vi också åt lunch, Älgmuseet på Hunneberg:

Sista anhalten innan hemfärden var Fallen i Trollhättan:

På hemvägen fick vi se en älg som sprang mellan vägen och Göta älv, men vi segrade tack vare vår chaufför Lars! En mycket trevlig resa med 40 deltagare.
Foton: Britt och text Göran

2013-07-03: Teater på Halmstad slott.
Klockan 16.30 startade resan till Halmstad. Det var dags för teaterbesöket som Lennart Jonsson berättade om vid vårt månadsmöte i höstas.
"Scendraget" gav "Swedenhielms" av Hjalmar Bergman. Innan föreställningens början lyssnade vi på trevlig musik, som framfördes av Alina Tjell, violin, och Gunnar Johansson, piano. Det var kända låtar, som många nynnade med på.
Därefter fick vi uppleva en genuin spelglädje av hög klass. Det blev flera tillfällen till skratt och igenkännande leenden bekräftade att det var inte första gången vi fick se Swedenhielms.
Avbrottet för fika och eventuella besök på "hemlighuset", blev en bra bensträckare innan andra aktens början.
Strax efter klockan 22.00 startade hemresan och Bertil höll stadigt i ratten hela vägen hem.
En trevlig resa, som säkert skapar ytterligare efterfrågan!

2013-06-31: Isa av Lygnern, andra försöket!
Vi träffades vid COOP för en avfärd klockan 10.30 mot Lygnern, för vårt andra försök att åka med Isa på en tur över sjön. Eftersom vi hade god tid tills Isa skulle ta oss en sväng över sjön, passade vi på att bli guidade på södra sidan av Lygnern. Det var chauffören Bertil som informerade oss, på ett medryckande sätt! Vädret var soligt och varmt, en bra föraning om dagens upplevelser!
Framme vid Lygnevi var det tid att dra sig ner till Isa för ombordstigning. När alla bänkat sig, fick vi förhållningregler om vad som gällde, till exempel att det bara fick vara 10 personer på soldäck åt gången.
Lugnt, stilla och ljudlöst började Isa röra sig från bryggan och resan hade startat. På en bildskärm kunde vi se och följa färden över Lygnerns vatten. Under tiden fick vi reda på historiska bakgrunden till Isas tillkomst. Färden gick mot Ramhultafallet, där ett uppehåll gjordes och vi fick se vattnet forsa sakta ner. Enligt  information via Internet är den totala fallhöjden 65 meter i Ramhultafallet och jämförelsevis är fallhöjden 167 fot, motsvarande 50,9 meter, i Niagara-fallens "Horseshoe". Vattenmängderna är inte jämförbara, men det kan vara kul info!
Vi serverades fika och färden gick vidare. Fick ytterligare historisk information på ett trevligt sätt, om Lygnern och "byarna kring sjön" med sysselsättningarna som folk livnärde sig på. Informationen kryddades med små anekdoter, eller fräckisar med oväntad upplösning!
Efter båtturen besökte vi en champinjonodling, som för mig var en ny bekantskap. Där fick vi reda på hur man odlar på ett rationellt sätt och även hur man kan sänka  eller höja växttiderna för att kvaliteten ska hållas. Man har också vidareutvecklat möjligheterna att skapa nya produkter, som baseras på champinjoner. Det gavs också tillfälle att inhandla produkter ur sortimentet.
En mycket trevlig utflykt med detaljrik guidning och som vanligt en "god anda"!
Tangenttryckare
Göran

2013-03-14: Två museibesök samma på dag!

Berte museum - livet på landet. Efter besöket blev det lunch på restaurang Parasollen längst ut på Getterön. Därefter åkte vi vidare till Derome träbearbningsnuseum. En mycket trevlig utflykt, där tillfälle fanns för 34 glada seniorer att ta del av svunna tider! Mer text finns på bilderna nedan.

2012-10-03 Fjärås mode

3 bilar lastade med 11 shoppingsugna damer sökte sig genom slingriga vägar till ett stort hus och fann Fjärås mode. I stora fina lokaler intog vi kaffe med frallor och kakor. Det smakade gott och stämningen var hög och höjdes när vi gick över till butiken!

Det provades, klämdes på och kommenterades med glimten i ögonen. En del ville ha hjälp med storlekar och färger, för att kunna matcha ihop plaggen på ett bra sätt. Det kändes som om vi var tonåringar, igen! Skratt och glada tillrop fyllde lokalen vid provningarna av byxor, tunikor, klänningar och övriga accessoarer. Ärligheten i våra omdömen var inte att ta fel på och kassarna fylldes på och vi åkte hem efter en trevlig shoppingtur.

Tack för ett härligt färgstarkt bemötande!
Förmedlat av Britt och skrivet av Göran

2012-09-26:Värö Bruk

"Från skog till pappersmassa."

22 Aktiva Seniorer transporterades tryggt till Värö Bruk av Erland.

Vid framkomsten bjöd Ing-Marie på bussfika, med hemgjorda ostmackor och gott kaffe. Tack till vår ordförande för omtanke och 11-fika!

Efter att vi delats in i 2 grupper och utrustats med västar, hjälmar och hörlurar, så fick vi ta del av informationen om verksamheten under rundvandringen på ett antal kilometer. Några häpnadsväckande fakta::

• Produktionen bedrivs dygnet om, alla dagar.
  • I fabriken finns 50 mil rörledningar, som motsvarar sträckan Varberg-Stockholm.
  • Cirka 170 lastbilar/dygn kommer med ved och flis.
  • 50% av Varberg värms upp av fjärrvärme från bruket.
  • Bruket togs i drift 1972.
  • Produktionen är 425 000 ton pappersmassa per år.
  • Upptagningsområdet är inom 15 mil för råvaran.
  • 100 000 ton går åt till kartongproduktion, bland  annat mjölkförpackningar.
  • 21% av massa går till finpapper, tex kataloger från Trivselhus, Ikea.
  • DuraPulp är framtiden, ett nedbrytbart kompositmaterial med plastliknande egenskaper. Exempel kan du se på bild 8 och 13, där det finns stolar, lampor, som tillverkats i DuraPulp.
  • Textilmassa, som används till viskosmaterial i kläder.

Våra guider var pålästa och kunde svara på våra frågor och den planerade rundvandringen tog 2 timmar.

Vi äntrade bussen, som tog oss till Väröbacka Gästgiveri där vi intog en god lunch.

Därefter hittade Erland tillbaka till Skogskyrkogården i Kungsbacka, efter en givande utflykt.

Förmedlat av Britt och skrivet av Göran.

2012-09-19 Besökte vi Yogaroom

Eva Terrvik berättade om verksamheten och informerade om och kring Yoga samt visade oss några andningsträningar och enkla rörelser som vi fick pröva på.
Forskning visar att medicinsk yoga ger ökad rörlighet, lindrar värk, förbättrar
hjärthälsan och sänker blodtryck.
Det var en mycket positiv upplevelse och det
var synd att inte fler tog chansen att vara med.

Vi åt en vegetarisk spännande lunch och skildes sedan åt med delvis nya intryck!

Info från en nöjd Britt!

2012-08-22  Hyssna kvarn & Rydal

Onsdagen den 22 augusti, en av de regniga dagarna, åkte vi från Skogskyrkogården mot Hyssna kvarn, som är både k-märkt och KRAV-certifierad . Efter en introduktion och information om kvarnens historia och verksamhet intog vi den kravmärkta mycket goda lunchen i mysiga lokaler. Vi hade också tillfälle att skåda konst av Madelaine Fjärilsdotter. Efter lunch hade vi möjlighet att handla i gårdsbutiken.

Resan fortsatte till Rydal där vi fick en filmvisning och guidning om det gamla spinneriet. En maskin kördes igång

så vi fick se hur det gick till att spinna på 1800-talet. Det fanns också en utställning om bl a svensk design under -60 och 70-talet. En rolig fotokonst kunde vi se och en del exempel på svenska föremål, som kanske var föregångare till dagens exploatering.

Vi fick eftermiddagskaffe på vita dukar i Värdshuset Spinnaren innan hemfärden.

En trevlig och givande utflykt!

Allt enligt en av deltagarna!

2012-05-08 Båttur med Isa af Lygnern

Förväntansfulla medlemmar slöt upp vid Skogskyrkogården, där Erland hämtade upp oss med bussen och startade resan mot Sätila. Där skulle vi åka med Isa af Lygnern på en Lygnern-rundtur.

Vi inväntade kaptenen för dagen, innan vi kunde gå ombord och bekanta oss med Isa själv, en väl återskapad kopia av det gamla ångfartyget, som trafikerat rutten mellan Sätila och Fjärås mellan 1890 och 1921.

En magnifik skapelse, som med elmotor skulle visa sina kapaciteter för oss.

Innan ombordstigningen hade det dukats fram kaffe och smörgåsar och det kändes bra att få en fika innan vi skulle ge oss av.

Det blev ett uppehåll strax innan avseglingen och det framgick att något inte stod rätt till med det elektriska systemet ombord. En elektriker tillkallades för att försöka tala väl med el-gudarna, eller vad det nu kan heta, men det lyckades inte så väl. Många kontroller utfördes och slutligen hittade man problemet, som bestod i att ett relä inte fungerade.

Vi upplystes om att båten har två motorer och båda måste fungera innan man lägger ut. Allt detta är av säkerhetsskäl och resan avbröts.

Det var en trevlig samvaro bland hela gänget och vi fick en känsla av att ändå ha varit på sjön!

Vi ser fram mot nästa tillfälle att få uppleva en rundresa på riktigt!

En busstransport tog vid och vi kom fram till Ramhultafallet, som kanske för en del var en ny bekanskap. Vi kikade runt och diskussionerna hade olika innehåll och det kändes som en trevlig skolresa.

Sista besöket för dagen var Bräutigams i Fjärås, där en del köpte exklusivt godis och andra inmundigade hemgjord glass. Att alla log, tyder på ett välbefinnande och en trevlig utflykt!

Men vi hade tur med vädret!

Tangentryckare Göran

2012-05- 28~30 Ölandsresan

En förväntansfull skara Aktiva Seniorer steg på bussen för att resa till Öland. Färden gick via Halmstad där vi hämtade upp fler Aktiva Seniorer.

I Växjö gjordes ett stopp vid Domkyrkan där ordföranden i deras seniorförening mötte upp och tog oss med på en guidad tur i kyrkan där vi fick njuta av den vackra glaskonsten.

Efter lunch fortsatte vi och kom så småningom fram till Allégården i Kastlösa där vi inkvarterades och fick en härlig middag.

Dagen därpå åkte vi med bussen till Resmo, där en naturguide mötte och tog oss med på en vandring på Alvaret. Tyvärr hade vädret slagit om till +13° och vinden blåste 10 sekundmeter, så det blev inte riktigt som vi hade tänkt. Men alla följde med, med rollatorer, kryckor och stavar trotsades både kyla och blåst. Det hade varit ännu vackrare om vädrets makter hade varit oss nådigare.

Så småningom fortsatte vi till Ottenby. Några tappra gick upp för alla trapporna till toppen av Långe Jan, verkligen beundransvärt! Vi andra nöjde oss med att titta på allt som fanns i deras Naturum.

Den hårda vinden gjorde att vi helst stannade inomhus och var helt nöjda med en rejäl rundtur så att vi kunde njuta av det Öländska landskapet från bussfönstret.

Efter frukost på den tredje dagen packade vi väskorna och for till Borgholm, där vi beundrade både slottet och kyrkan innna vi slutligen gjorde ett stopp på Solliden. Kungen var inte hemma, men vi promenerade i parken och funderadade över hur det skulle kännas att ha ett sådant sommaställe.

Efter en stadig lunch startades hemresan och det kändes trist att äventyret var slut. Någon i bussen föreslog att vi skulle ordna en ny sorts resor med bara utresor - utan hemresa!

Text och bilder:Eivor Lindqvist

2012-05-03 Besök på Råö rymdobservation

Efter samling vid Skogskyrkogården och transport till Råö, där närboende hade slutit upp, öppnades bommen och vi kunde köra in till målet för dagens besök.

Vår guide för dagen, Mikael Lerner, hälsade oss välkomna och informerade om Onsala rymdobservatorium.

Vi fick en ordentlig presentation av verksamheten, som bland annat innehöll förklaringar till varför det finns en intressekonflikt mellan observatoriet och vindkraftsetableringen inom området runt Kungsbacka.

Ur informationsbroschyrer kan man få reda på följande:

• Universum: Vid observatoriet studeras universum med hjälp av radioastronomi. Till detta använder vi teleskop både på marken och i rymden.
  • Jorden: Vi gör undersökningar av jorden och atmosfaren med både 20-metersteleskopet och GPS-utrustning. Observatoriets gravimeterstation mäter mycket små variationer i jordens gravitation. Dessutom deltar våra tre atomur den svenska tidsbestämningen.
  • Hur föddes solen och jorden?  Astronomer tittar in i moln där stjärnor och planeter föds och där livets byggstenar bildas - med 20-m och 25-m teleskopen, Herschelteleskopet och APEX.
  • Den föränderliga jorden. Vid Onsala rymdobservatorium studerar vi hur jorden förändras. Vi mäter förändringar i jordens rotation, hur dess plattor rör sig, landhöjning, ändringar i tyngdkraften, tidjord och tidvatten, jordbävningar, samt vattenånga, kolmonoxid och ozon i atmosfären. Vi skapar referenssystem i som världens alla jordforskare kan använda.

Det är svårt att kunna berätta allt, men du rekommenderas att försöka följa med på ett besök på Onsala rymdobservatorium. En mycket intressant besök!

Efter avslutat besök tog vi oss till Vallda Golfklubb för att äta lunch. Ett mycket trevligt ställe med god mat och engagerad personal och ett återbesök lär det säkert bli!

Vid tangenterna

Göran Madsen

2012-03-04 Konstresa till Laholm och Halmstad

Söndagen började bra, när vi träffades vid Skogskyrkogården för en konstresa till Laholm och Halmstad. Det är gemytligt att träffa Aktiva Seniorer, förväntansfulla och glimten skymtar i ögonen hos alla 31 deltagarna.

Vi äntrade bussen och färden gick mot Laholm. Björn Löfving informerade oss om konsten i Halland, med en väl  påläst kunskap om kända konstnärer i länet. Vår ordförande, Ing-Marie, erbjöd oss "någonting att dricka" och "någonting att äta" under färden.
Vi startar med att besöka nordens enda teckningsmuseum, som finns i Laholm. Museet är inrymt i gamla brandstationen, som fått en modern och spännande tillbyggnad med ansiktet mot Lagan. Av någon anledning var inte den tänkta utställningen "hängd" och vi fick istället en guidning i Laholms centrala del och kulturskatterna. Bilderna nedan visar ett axplock av de besökta platserna.

Gröna Hästen hade dukat fram lunchen, naturligtvis lax, som intogs under en gemytlig stämning.

Efter lunch fortsatte färden till Halmstad för ett besök på Hallands konstmuseum, där textilier och föremål skapade av Karin Larsson visades. Hon har varit trendskapare för funktionella kläder och hur vi får en bra atmosfär i vår vardag. Bilderna nedan ger exempel på vad vi kunde beskåda.

Efter en kaffepaus startade resan hemåt och den gick i samma mjuka stil som vår chaufför Bertil har för vana att använda!

En trevlig resa med många bra intryck! Tack till arrangörerna.

Tangenttryckare Göran & Britt

2011-11-16 Besök hos tomtekonstnärinnan Lena Pettersson och  Bruzewitz-utställningen på Ringsegården söder om Falkenberg!

Vi åkte från Skogskyrkogården klockan 10 och färden gick mot Rit & Målerigården. Gården är en typiskt kringbyggd Hallandsgård och ligger bara ett stenkast från havet, mellan Falkenberg och Varberg på den Halländska västkusten. Gården har varit inom familjen sedan 1920-talet och gränsar till vackra strandängar och ett blivande naturreservat med ett rikt fågelliv.

Konstnären Lena Petersson har uppmärksammats för sina stämningsfulla julmotiv och har i media kallats "Vår tids Jenny Nyström".

När Lena var 15 år gjorde hon sitt första framträdande i skolans aula. Detta blev startskottet för de framtida scenframträdandena. Framkomna klockan 11, serverades kaffe med fralla. Lena berättade om sin verksamhet och visade en del av sina alster samt  showade. Vi var flera som passade på tillfället att "förnya i tomtebeståndet" i hennes butik, lagom inför julen.

Efter besöket hos Lena P, åt vi lunch på Laxbutiken och fortsatte sedan till Ringsegården Konst & Café, för att besöka Bruzewitz-utställningen.

Vi välkomnades klockan 14 och fick information av en kunnig guide om Ringsegården.

Här visades även i år, originalmålningar av den världsberömde konstnären Lars Jonsson, som också är författare och ornitolog. För mer information om Lars gå in på utställningar.

Följande information om Gunnar Bruzewitz har hämtats på internet och kortats ned.

Gunnar Brusewitz (1924-2004) studerade vid diverse konstskolor samt vid Konstakademien på 40-talet. Han var reportagetecknare och skribent i Stockholmstidningen. Han titulerade sig stundom som "antecknare", vilket ju syftar både på hans skrivande och bildkonstnärliga verksamhet. Åren 1963-1988 utförde han diplomen för Nobelpriset i litteratur.

Det var mycket fina bilder, tavlor, böcker och kort vi kunde beskåda och inhandla.

Efter besöket ställdes kosan åter till Kungsbacka och vi fick en hel del minnen med oss hem!

Bilderna tagna av Barbro Holmgren.

2011-05-24 Bussresa i Karl den Xll:s fotspår

Terje Adelhed och Stig Ågren anordnade resan, som hade sin vändpunkt på Fredrikskans i Halden och där Karl den Xll:e slutade sina dagar. En trevlig resa, trots att vädret inte var på sitt bästa humör.

Bilderna är tagna och insända av Birgitta Olofsson.

2011-03-15 Stig Karsegård arrangerade en resa till Grimeton.

Vi startade klockan 9.30 från Tingbergshallen och hann även ta en titt på Gödestads kyrkoruin från 1300-talet.

Vid resmålet för dagen fikade vi och lyssnade på föredrag om Grimeton, som tillhör världsarven. Därefter fick vi en rundvandring i anläggningen med informativa stopp.

Lunchen på Ästad gård var välsmakande och kan rekommederas om Du har vägarna förbi, eller vill hitta på något annorlunda!

Bilderna har  tagits och förmedlats av Roy Andersson.

2010-09-16 Besök på OSCAR den II fort, som år beläget på Käringberget, "Så var det att försvara inloppet till Göteborg för hundra år sedan!".

Det var nog flera av oss, som inte hade en aning om vad denna utflykt skulle innebära. Reseledaren Leif, som var initiativtagaren till utflykten, gav oss instruktioner och färdplan.

Vi samåkte från Tingbergshallen på utannonserad tid och hittade rätt port till anläggningen. Tyvärr hade kommunen satt upp en bom vid den tänkta infarten i den gångna veckan och det hade inte slagit igenom, fullt ut. Efter en liten sightseeing i området, som var en upplevelse för de flesta, lotsades vi till en öppen grind, där vår guide Pelle fick klartecken att släppa in oss.

Pelle gav oss en bakgrund om fortets lokalisering och ändamål innan vi tågade in mot ingången, genom en tunnel i berget. Vi fick en rundvandring i fortet, upp för trappor, genom gångar, som ledde oss till toppen av befästningen.

Där mötte oss en fantastisk överblick över infarten till Göteborgs hamn, från vänster Långedrags båthamn, Göteborgs södra skärgård, Vinga fyr och till höger Hjuvik med de följande terminal- och oljehamnarna.

På toppen av Käringberget fick vi på nära håll se två 24 cm kanoner M/04 i självsänkningslavettage, ett imponerande konstruktionsarbete som gjorde att kanonen gick ner till en lägre nivå efter avlossat skott, så att  det skulle vara lättare att ladda om. Det var stora pjäser, som hade en räckvidd till minst Vinga fyr. Du kan se på bilderna att viss modernisering har ägt rum, för att kunna visa fortet för allmänheten.

Bestyckningen på fortet i övrigt var två 15 cm kanoner i pansartorn, fyra 57 mm kanoner i tornlavettage samt fyra 57 mm kanoner i kasematt.

Efter utomhusstudien gick vi ner mot fortets innanmäte och fick se inkvarteringarna, kök och andra lokaliteter, som inte använts i skarpt läge sedan de färdigställdes 1907. Fortet var också utrustat med elektricitet, så att man kunde belysa eventuella angripare och lättare hävda landets territorium.

En mycket intressant rundvandring inuti ett berg med sprängda gångar och rum, som guidades av en kunnig och engagerad ciceron Pelle.

Besöket avslutades på Mässen med lunch och under den stunden kom en regnskur.

Vill Du veta mer, gå in på www.o2fort.se.

Tyckare och tangenttryckare

2010-09-09 Bussresa till KANALHUSET

Vi, cirka 40 Alerta och Aktiva Seniorer, samlades vid Tingbergshallen och startade resan till Kanalhuset. En förväntan låg i luften: "Tänk att få komma in till kändisar från TV-rutan och radion!".

Framme vid gamla Götaverkens huvudkontor, skymtade vi Kanalhuset lite österut. En förbeställd fika inmundigades under glatt samspråk med bekantingar. Det värmde.

Klockan 17.00 kom två guider, det var Hasse Andersson och en Tjej "vars namn jag inte kommer ihåg, men var det Martina?". Hasse är framför allt känd för sin rappa tunga och förmåga att arbeta med ett leende, som även kan upplevas via radion. Det är kul att kul personer stannar på västkusten, så vi kan behålla "Göteborgsandan" här hemma!

Under guidningen blev vi varse att flera tv-program, som till exempel Dobidoo, Landet runt, Här är Ditt liv, Debatt, Vem vet mest, spelas in i Kanalhuset. Vi passerade Västnytt-redaktionen, som höll på med dagens inslag och vi som inte riktigt har hängt med i alla utvecklingar insåg att det mesta sker digitalt, dvs med datorernas hjälp.

Avslutningsvis fick vi vara med om en intervju, som handlade om invigningen av en boulehall vid Majvallen. Tiden för "klipp och klista" är över för radion också, som vi fick ett påtagligt bevis för. Musiken hämtas in via datorer från ett centralt lager i Storstaden, där regeringen sitter.

En trevlig utflykt, med flera "aha"-upplevelser slutade vid Tingbergshallen.

Tangenttryckare

2010-08-27 Hallands Väderö

Hallands Väderö i strålande sol – vilken upplevelse!

Redan i våras planerade Aktiva Seniorer denna resa och det var med bävan vi såg den soliga juli gå över i en augustimånad med mycket regn och blåst och med stor spänning vi följde rapporterna från SMHI.

Men vi hade verkligen tur med vädret! Det var en härligt solig sensommarmorgon när vi lämnade Kungsbacka och dimman låg trolsk över fälten. Resan till Kvibille Gästis gick snabbt och pausen med kaffe och goda mackor uppskattades. Snart satt vi på våra platser i bussen igen och beundrade den fina utsikten över Hallandsåsen och innan vi visste ordet av var vi framme i Torekov. Båten tog oss snabbt över till Hallands Väderö där en kunnig guide tog emot . Det blev en intressant promenad både i skog och öppen terräng. Efter c:a 1 ½ timme var vi tillbaka vid båten igen för att fortsätta vår resa. Men först var det dags för en bit mat och bussen styrde kosan till Hovs Hallar

där vi njöt av en härlig lunch sittande i en matsal med vidunderlig utsikt. Efter maten var det dags för kulturen. Nästa punkt på programmet var ett besök i Märta Måås Fjetterströms vävatelje där en ännu en kunnig guide tog emot oss som nu berättade om den  kända textilkonstnärinnan. Sedan gick vi runt och beundrade alla de vackra mattorna tills det var dags att åka vidare. Olofssons duktiga chaufför styrde skickligt bussen till nästa stopp som var Café Killeröd

150m över havet med en strålande vy över Kattegatt och Kullaberg. Där serverades vi deras berömda Äppelmarängtårta till kaffet. Efter en upplevelserik dag vände vi sedan hemåt, trötta och glada.

Aktiva Seniorer/eivor lindqvist

Publicerade fotografier är tagna av: Ingmar H, Roy A, Florens V och Britt M.
Det finns två stycken bildserier här nedan och när inte bilderna går att växla i den första delen, så ska Du stänga på X
och flytta Dig till bilderna alldeles under. Då kan Du njuta ytterligare en stund!

2010-06-15  Om historier och skrönor på Tjörn.

Ciceroner Stig Ågren och Terje Adelhed.

Detta var förutsättningen för resan:

• Avresa från Kungsbacka 07.30 mot Almön. Där tar vi bussfika.
  • Far sedan över till Tjörns östsida mot Rönnäng - Bleket - Klädesholmen. Där hoppas vi få ta en titt på någon sillkonservfabrik.
  • Mot Skärhamn där vi äter dagens lunch.
  • Mot Kyrkesund - Klövedal med bland annat Pilaneparken.
  • Mot Hvitfeldtskans residens vid Sundsby.

Bilderna har ställts till förfogande av fotografer från vår förening

2010-05-05 Stig Karsegårds blomsterresa till Kinnekulle.

En buss full av Aktiva Seniorer åkte i arla morgonstund från Kungsbacka för att njuta av grönskan på Kinnekulle - det blommande berget! Stig Karsegård hade för dagen engagerat Magnus Neuendorf från Botaniska Trädgården i Göteborg, som entusiastiskt delade med sig av sina kunskaper.

Efter morgonkaffe på konserthuset i Vara gjordes första stoppet i Hjälmsäter, där vi hoppats på prunkande blomsterängar. Tyvärr hade våren inte insett att tiden var framme, så vi fick nöja oss med vitsippor, violer och ramslök och Magnus beskrivning om hur det egentligen skall se ut så här års. Avbrutna av stopp här och där för att titta på på olika växter, gick färden vidare till Hällekis där vi fick en härlig lunch i Trädgårdscaféet.

Vid stenbrottet, som såg ut som ett mindre Dalhalla, gav Magnus oss en ordentlig lektion i geologi, innan vi for vidare till Husaby för att titta på både kyrkan och källan.

Fullmatade med all kunskap, som vi fått under den otroliga resan, vände vi hemåt.

Eivor

Bilderna kommer från en Aktiv Senior!

2009-10-20 Stad i ljus

Ett 30-tal medlemmar hade anmält sig till Alingsås-resan för att få uppleva årets installationer av ljusdesign. Vi startade vid 14-tiden för att inte komma fram medan det var ljust och passade på att göra ett besök i Hedareds stavkyrka på vägen upp. En mycket kunnig guide berättade allt om kyrkan. En av våra medresenärer, Ingemar Hedelin, talade om att hans farfars, farfars farfar varit kantor i Hedareds kyrka och därifrån stammar efternamnet.

Vår färd gick vidare till Alingsås medan mörkret sänkte sig och på vägen dit åt vi en god middag på Alingsås golfklubb. Guide väntade oss på torget och förde oss ut på en stadsvandring i kolmörkret. På kyrkogården fick vi se många vackra ljusinstallationer och i Brunnsparken hade träden längs Säveån fått belysning, som gav intryck av bråddjup i vattnet. På ett ställe fanns ett illusoriskt vattenfall och på ett annat en jättestor ljusmanet.

Vi hade tur med vädret och njöt av kvällen som avslutades med ljusbakelse på konditori.

Olofssons buss tog oss säkert och tryggt tillbaka till Kungsbacka.

Eivor Lindqvist

2009-10-02 Kulturnatta

Aktiva Seniorer presenterade vår förening i BOKIA´s affär på Storgatan, utanför Turisbyrån vid Stortorget och på kulturhuset Fyren.

2009-09-09 Konst på Ringhals

Klockan 14.45 gick färden från Tingbergshallen med buss till Ringhals för att se på "En liten del av vår stora svenska konst". Det visade sig vara en mycket intressant resa.

25 stycken glada och förväntansfulla Aktiva Seniorer hade avsatt denna eftermiddag till ett besök av mycket hög dignitet. Det började med en lek på Ringhals Infocenter, där historien om verksamheten visades på ett roande sätt.

En kompletterande film gav oss en mer ingående kunskap om hur elen kommer från ett material ur marken och omvandlas ut till oss konsumenter, som då kan titta på TV, laga vår mat och slipper frysa. Konsten finns i alla entréer, korridorer, lunchrum, trapphus, verkstäder och på alla de platser som folk vistas i.

En kunnig och engagerad guide visade oss runt och gav oss en fantastisk inblick i konsternas olika skepnader, tavlor, skulpturer i olika material. Ringhals kärnkraftverk, som ingår i Vattenfall, äger landets kanske största samling av svensk 80-talskonst.

Efter cirka 2 kilometers rundvandring upp och ner i trappor under 3 timmar, med uppehåll vid de olika konstverken, kan man konstatera att denna utflykt var väl värd ett besök, eller flera. En bra resa som arrangerats av Stig Karsegård.

Om Du klickar på nedanstående bilder, så blir dom större!

Bilderna är inskannade från en broschyr, som vi fick på Ringhals.

2009-08-26 Höstens första utflykt

gick via Naturum på Fjärås Bräcka, där vi åt sopplunch. Därefter åkte vi till Hilmersgården fick se på fantastisk glaskonst och en spännande trädgård.