Från P-platsen öster om Sandsjön gick vi runt sjön till dess västra sida.

Därifrån vandrade vi upp genom skogen till Sandsjöbackas bräcka.

Där hade vi en fantastisk, milsvid utsikt.

Text och bilder Björn Löfving

Bilderna ger en vink om fina vyer! / Göran

2012-09-04:Vandring på Mönster

Längst söderut på Onsala-landet sticker tre halvöar ut. Längst i väster har vi Sönnerbergen och längst ut på Sönnerbergen har vi halvön Mönster. Området är ett naturskyddat berg med ljunghedar på sluttningarna upp mot mitten.

På toppen ligger en gammal lotsutkik uppe på ett bronsåldersröse. För att huset inte skall blåsa bort är det fastspänt med vajrar.

Den 4 september gav vi oss ut till Mönster på en bra väg genom skogen. Sedan bar det uppför på stenhällarna mot lotsutkiken. Härifrån hade vi en vidunderlig utsikt över södra Onsala och öarna utanför; Hästholmen, Malön och Nidingen. Eftersom det blåste bra var det skönt att sitta i lä vid huset och fika och njuta av utsikten av skärgården.

Som vanligt blev det en oförglömlig dag.

Vid pennan och bakom kameran

Björn Löfving

2012-08-21 Näsbokrok

En solig förmiddag åkte vi, några förväntansfulla vandrare, till Näsbokrok på Ölmanäshalvön.

Området har helt formats av inlandsisen och havet. Isen släppte ifrån sig mängder av sten som sedan slipades runda av bränningarna i ett högre hav.

Grus och sand spolades ut i havet. Kvar är ett förunderligt landskap med så kallade klapperstensfält - idag naturskyddat.

Vi gick den långa rundan med utvikningar där det är som vackrast. Innanför stranden ligger våtmarksområden med orkidéer och andra fridlysta växter.

Nu blommade ljungen och vid stigen växte enbuskar, rosor, nypon, björnbär, slånbär och lingon. Eftersom vi hade ett strålande väder såg vi Nidingen tydligt.

Det blev många stopp för att beundra det förunderliga, urtida landskapet.

Åtta rösen från bronsåldern ger området en historisk profil.

Hit kom båtarna söderifrån med brons, koppar och tenn från Europa. Rösena visade var de skulle lägga till.

På hemfärden styrde vi kosan till Högenstugan, Ölmevallas gamla fina hembygdsgård.

Synd att inte fler var med och njöt av en skön dag.

Vid pennan och bakom kameran

Björn Löfving

2012-06-05: Vandring vid Rigortorpet

Den 5 juni bar det av till Rigortorpet. Där beslutade vi oss för att gå 4,5 km runt Iglatjärn där vi rastade. Krickor gjorde oss sällskap och solen speglade sig som silver I tjärnen. Det är skönt att gå på mjuka stigar i skogen.

22 maj: Vandring på Onsala

Den 22 maj vandrade vi från Mårtagården genom Mårtaskogen. I skogen såg vi bl a ett stort bestånd gulpister med sina brokiga blad och från en berghylla kunde vi blicka ut över Rydet där Mårtagården förr tog upp torv - närproducerad energi.

Hemma hos Göran Rosander beundrade vi hans fantastiska trädgård, som egentligen är många trädgårdar. Här fick vi många tips hur man kan utveckla sin trädgård. De som har tillgång till en dator och internet rekommenderas att se Görans hemsida http://www.rovitradgardskonsult.com .

Sedan bar det uppför i Mårtaskogen igen till utsikten på bergets topp. Här kunde vi beskåda Kungsbackafjorden och utsikten ut mot havet. Värmen steg och efter fika var det skönt att kliva ner I skogens skugga tillbaka till Mårtagården.

14 maj  Utflykt till Brännö

Den 14 maj bar det av till Brännö med Styrsöbolagets Silvertärnan. Det blåste ganska bra, men inne i skärgården låg havet lugnt och fint i lä av öarna!

Först passerade vi Asperö där många av Karl den Xll:s pirater fick bosätta sig. Numera är ön mest känd för sina fiskhandlare.

Därefter passerade vi Köpstadsö, kallad Kössö, som är känd hemmaö för många skeppare. Vid Styrsö Bratten på ostsidan florerade fordom synden. Sommarvillor, restaurang och nöjen följde. Till den grad att frikyrkor tog hand om utskänkningen och lade ner densamma. Vid Styrsö Tången har många fiskare bott I husen som ligger tätt.

Så landade vi vid Husvik, den gamla lotshamnen på Brännö. Här låg förr Helenas brygga, känd från Lasse Dahlqvists visa "Morfar berättar". Så beskådade vi dagens Brännö brygga och minnesplatsen För Lasse Dahlqvist innan vi med vinden i ryggen gick norrut utefter lotsarnas väg. Vid museet - som är inrett i en tidigare lada - väntade Lars-Erik Larsson och Lillemor Bjulén, som berättade om lotsarnas, tullarnas och böndernas liv på Brännö. I en del av ladan kunde vi se hur sommargäster bodde förr i tiden. Allt var mycket intressant.

Lars-Erik och hans syster som bor på Brännö var bussiga och lät oss komma för att ta rast. Där fick vi en välkomstdrink och så dök ner i våra medhavda matsäckar.

Nöjda vandrade vi upp till lotsutkiken, 48 m ö h, där vi såg långt åt alla håll - bl a till Vinga där lotsar från Brännö gav sig ut för att leda fartygen in till Göteborg.

Åter tillsammans med Lars-Erik berättade han om Brännö Ungdoms Sällskap, BUS, där han en gång var ordförande. Sällskapet var viktigt för ungdomarna på öarna eftersom BUS bl a arrangerade dansen på Brännö brygga och Brännöspelen. Det var roligt att bläddra i fotoalbum och titta på BUS-bilder från förr.

Så var det dags att gå till hamnen vid Rödsten och åka Silvertärnan hemåt igen. Vi var nöjda med att vi hade trotsat vädrens makter, men det blev riktigt bra!

8 maj: Vandring på Vallda Sandö

Den 8 maj sken solen och vi åkte till båthamnen vid Valida Sandö. Där klättrade vi upp för berget Danevaden och beundrade utsikten. På väg ut mot badviken såg och hörde vi ett antal lärkor, för flera av oss var det första gången i år.

Vid Otterviken var det gott med fika och några av oss klättrade upp på berget Kalven och filosoferade kring alla bronsåldersrösena. Från Kalven såg vi bland annat över till Korshamn där skutor förr kunde söka nödhamn vid storm.

Vid återvandringen beundrade vi vårblommorna. Sälgen var riktigt vacker i dikena där vi även såg kärrbräsma, majsmörblommor och nunneört vid vägkanten. Det var en skön dag.

Text och bilder: Björn Löfving

2012-04-17  Trotsade en tapper skara kylan i Kungsbacka och gav oss ut på vandring i vår stad.
I Västra Villastaden korsade vi Skogsallén där Kungsbackaborna förr gick på utflykt upp till Kungsbackaskogen - före bilarnas intåg.

Vid den gamla radiostationen fick vi reda på att man här tog emot radiotelegram från USA. Radiosändaren låg i Grimeton och radiotelegrafisten satt i Telegrafverket inne i Göteborg.

Vid Kolla och Inlag berättade Bertil Sprimont om bondgårdarna som låg här före all modern bebyggelse.

Jan Ericsson berättade om Kungsbackas historia och handelsmannen och konsuln Svahns insatser för Kungsbackas utveckling. Solen sken och vi var mycket nöjda med vår rundvandring.

Den 24 april åkte vi till Tjolöholm och gick en runda. Vid arbetarbostäderna finns nu en intressant informationstavla. Rekommenderas! Solen sken och vi beundrade alla vårblommor; massor av vitsippor, blåsippor, svalört, gullpudra, harsyra, vårlök, svalört och blå viol. Snart blommar dessutom strandtrift och kattfot.

Naturligtvis njöt vi av den vackra naturen och fågellivet. Det är tur att vi har Tjolöholm!

Text och bilder insända av Björn Löfving.

Vandringar under 2011

Vi har gått den sista vandringen (ca 3 tim.!) för säsongen i Kungsbacka idag!

Från Tingbergshallen till Tölö vattentorn ända upp !!

Med en strålande utsikt och fikarast på toppen ..... Mycket trevlig info under vandringen och även en titt in i Tölö kyrka med omgivning.

Våra charmerande ciceroner Jan, Björn och Bertil tackas för denna säsongen med varsin blomma och kort!

Sonja Bergman

2011-08-23

Äskhults by

Vandringar under 2010

Tisdagen den 12 oktober 2010 i Varlaskogen.

Bilder tillhandahållna av Ingemar Lind.

Tisdagen den 26 oktober 2010 i Forsskogen.

Tisdagen den 28 september 2010 på Gällinge kulturstig.

Vandringar under 2009

2009-09-29 Vandring i Näsbokrok

En strålande underbar morgon, utan den förhärskande blåsten, samlades 21 stycken Aktiva Seniorer vid Tingbergshallen för samåkning till Näsbokrok.

Exakt klockan 10 startade färden till dagens vandring.

En fantastisk upplevelse, som Du säkert kan se på bilderna. Klicka på den översta vänstra bilden, så förstoras den och Du använder piltangenterna för att se vidare.

Här kan Du se lite bilder från övriga vandringar:

Vandringar under 2016

17/5: Hej!
Här kommer tre bilder från vandringen den 17 maj Dotetorp-Ölmevallasjön i ett perfekt väder.
Hälsningar
Ingela Sydbratt

Vandringar under 2015

21/4:  Särö Nordanskog
I vandringarna gäller det att finna rastplatser på lämpliga ställen. Om du inte har provat på vandringarna, så kanske det är ett lämpligt tillfälle att se sig om i omgivningarna. Läs i medlemsbladet hur och var man samlas inför vandringarna.
Text: Göran
Bilder: Ingela Sydbratt

Torsdagen den 23 maj: Utflykt med cirkeln Halland
Under vår studiecirkel om Hallands historia våren 2013 gick vi igenom var gränsen gick mellan det danska Halland och Sverige.
Den 23 maj besökte några medlemmar sex intressanta gränsmärken från olika tider. Klockan 10.00 träffades vi, 9 stycken som hade tillfälle, vid Tingbergshallen för en samåkning. Målet var att besöka olika minnesmärken, som visar var olika freder, avtal om gränsdragningar och andra boningar finns.
Vår resa började med ett besök i Flabäck och fortsatte med Allmänna Bräcka, Dvärgahuset, Djursten i Benareby, Hökasten och avslutades vid Milstenen vid Willys.
Utflykten har planerats av Björn och Bertil, en bra och väl arrangerad utflykt! TACK!

Text finns ovanför bilderna och i vissa fall kan du läsa på de fotograferade skyltarna

2013-05-07: Tjolöholm
Bilder och text: Jan Eriksson
Vi var 16 personer som gick grevens runda. I det vackra vädret och i den fina naturen kände vi oss alla  som grevar och grevinnor.
Fika intogs på den fina utsiktsplatsen med vackra vyer över Onsalalandet och Kungsbackafjorden och kaffet smakade bra.
Vi tittade också på olika vårblommor längs stigen: blåsippor, gullpudra, vitsippa, vildväxande krokus, svalört, vårlök mm.
Ledare var Bertil och Jan

"Jag tycker detta är ett bra sätt att få umgås med jämnåriga, mysiga promenader, lite medhavd fika och inte minst att få reda på en hel del!"
Tangenttryckare Göran

2013-04-16: Vandring i Särö västerskog

Tisdagen den 16 april gick vi en lite annorlunda runda i Särö Västerskog.

Solen sken "som vanligt" och vi var 14 personer som gick utmed Gövik över berget till Snäckstranden.

Från berget hade vi fin utsikt över Vallda Sandö på andra sidan Stallviken.

Därifrån gick vi genom skogen till Kalvviken och in till Barrlindtjärret med alla idegranar.
Sedan bar det av upp till utsiktsplatsen där vi fikade
och njöt av en vidunderlig utsikt. Vid utsikten ligger ett långt bronsåldersröse som en kummel och nedanför detta hade några av vårens första blåsippor vaknat upp bland löven.

Sedan gick vi i solskenet Åleviksvägen tillbaka till bilarna.

Särö Västerskog är full av vackra platser, rödlistade växter och djur.

Hit kan man återvända hur många gånger som helst, när som helst.

Vandringar under 2012.

Vid Naturum började det att duggregna, så då åkte kläderna på. Vi följde Hallandsleden söderut förbi Kolerakyrkogården, gravfältet vid Li och det gamla soldattorpet Stena.
Vid Frodestenen funderade vi kring sanningen i gamla sagor och myter. Är det kung Frode i Snorres Edda som begravdes här?
Vid Fjärås Hembygdsgård berättade Knut Sundberg om sina minnen vid skyttebanan.
När vi kom uppför Bräckan tog vi gamla Gällingevägen där människor har färdats sedan urminnes tider. Tallarna vid vägen minde om trädplanteringen av ljungfälten.
Nere i grusgropen var det full aktivitet. En ganska okänd företeelse. Här kan man se Bräckan vid berget i söder.
Så uppför backen till Rinna där vi togs emot av Maria, som välkomnade oss till sitt torp. Det var varmt och mysigt och roligt i hennes kök och det smakade mycket bra med fika och nybakad kaka,
Så vände vi mot norr uppe på åsen där man har en vidunderlig utsikt på vissa ställen. Här har människor odlat på sina fornåkrar för mycket länge sedan.
Vid Limmanäs stannade vi vid stormännens bronsåldershögar.
Efter Limmanäs gick vi uppför krönet på Bräckan och stod en bra stund. Här har många beundrat utsikten sedan stenåldern till våra dagar. Här bodde folket fervir (fjäreborna) granne med gauthigoterna (västgötarna) i norr och hallin (hallänningarna) i söder,
Det blev en lång, stärkande vandring på historisk mark.
Text och bild Björn Löfving

2012-09-18: Sandsjöbacka
Från P-platsen öster om Sandsjön gick vi runt sjön till dess västra sida.
Därifrån vandrade vi upp genom skogen till Sandsjöbackas bräcka.
Där hade vi en fantastisk, milsvid utsikt.
Text och bilder Björn Löfving

Bilderna ger en vink om fina vyer! / Göran

Vandringen i Forsskogen den 17/9. Årtal inte tillgängligt!
Vi var tolv personer som deltog på vandringen och vi besökte en smedja som du kan se på några av blderna. Mycket trevligt och vi hade tur med vädret igen.
Foto: Björn Löfving, som lånat John Reed's  mobiltelefon med kamera!

En vandring i Äskhult. Årtal inte tillgängligt!
Vandringen den 3 september i Äskhult, ger en aning om trevlig upptäckt av svunna tider i glada väners sällskap. "Bilder säger med än tusen ord!", så håll till godo!

Vid havet i Frillesås, en medelsvår vandringÅrtal inte tillgängligt!
Sommaren har börjat avta, men vandrarna tar över och skådar vår vackra natur. Detta hände den 20 augusti och en bildkavalkad nedan ger en liten idé om trevlig sysselsättning.
Med lite fantasi, så känner du kanske doften av havet och våta badkläder. Det är vitsen med bilder från sommaren, eller hur?
Bilderna är tagna av Björn Löfving.
Om du klickar på den första bilden, så blir den större och täcker nästan hela bildskärmen. När du tittat färdigt på första bilden, så trycker du på pilknappen som pekar åt höger, så kommer nästa bild! Detsamma gäller de flesta bilder på vår hemsida och när du kommit till sista bilden, så tryck på knappen Esc. Då blir allt som förut!

Konstvandring i Kungsbacka  Årtal inte tillgängligt!
Den 4 juni avslutade vi vårens vandringar med en konstvandring, för att se på Kungsbackas konst som finns tillgänglig för allmänheten. Under Björn Löfvings ledning startade vi vandringen i Stadshuset och avslutade i Elof Lindälvs gymnasium. Solen sken och det var varmt och skönt. Därför kunde vi ”halvvägs” slå oss ner bakom Ishallen och njuta av vår medhavda fika.
Den största ansamlingen konst har vi i Fyren. Där gick vi runt och upptäckte ”ny” konst under tystnad.
Vi kunde konstatera att vi har många fina konstverk i vår kommun, utan att vi lägger märke till alla i vår vardag. Under vandringen såg vi ett antal förbättringsmöjligheter och kommunens intendent kommer att kontaktas.
Förhoppningsfullt har konstvandringen bidragit till att öka intresset för konsten i Kungsbacka, ”allas vår konst”.
Text och bilder: Björn Löfving

Här kommer ett dokument utan text och datum. Håll tillgodo med bildinformationen under bilderna!!